Päätoimisten ensihoitajien lähiesimiestyö Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella
Lankinen, Matias (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lankinen, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103243756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103243756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella toimivien päätoimisten ensihoitajien kokemuksia pelastuslaitoksen henkilöstöjohtamisen ja lähiesimiestyön toteutumisesta nykyhetkellä sekä esittää ensihoitajilta saatuja ehdotuksia ja toiveita tämän kehittämiseksi tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa pelastuslaitoksen käyttöön päätoimisten ensihoitajien henkilöstöjohtamisen ja lähiesimiestyön tukemiseksi ja kehittämiseksi.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella Webropol-ohjelman avulla. Kyselytutkimuksen sisältö muodostui terveysalan henkilöstöjohtamista ja lähiesimiestyötä käsittelevän kirjallisuuskatsauksen perusteella. Kyselytutkimus lähetettiin 38 päätoimiselle ensihoitajalle, joista 22 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 58. Aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Aineiston kvantitatiivinen osa esitettiin ilmoittamalla n-luvut ja prosenttiosuudet sekä laskemalla vastausten mediaanit ja keskiarvot. Aineiston kvalitatiivinen osa analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Kvantitatiivisen aineiston tulosten perusteella vastaajien voitiin tulkita olevan lähiesimiestyön toteutumiseen yleisesti jonkin verran tyytyväisiä. Kvalitatiivisen aineiston tulosten perusteella ilmeni sitä vastoin huomattavasti enemmän tyytymättömyyttä. Kyselytutkimuksesta saatuja tuloksia voidaankin tämän takia pitää keskenään hieman ristiriitaisina. Eri teemoista vastaajat olivat tyytyväisimpiä lähiesimiehen johtamistyyliin. Tyytymättömyys osaamisen johtamiseen nousi molemmista aineistoista esiin.
Tutkimustulosten perusteella lähiesimiestyön toteutumisessa nykyisellään koetaan monia hyviä asioita, mutta samalla esiin nousee runsaasti kehitettävää. Päätoimisilla ensihoitajilla on tulosten perusteella ilmeinen tarve lähiesimiehelle, joka pystyy huomioimaan heidän ammatilliset tarpeensa ja olemaan tukena ensihoitotyössä.
Jatkotutkimusaiheeksi voidaan esittää päätoimisten ensihoitajien lähiesimiesten kokemuksia johtamisen toteutumisesta tai ensihoitajien omien kokemuksien tutkimista riippuen millaisella tavalla ensihoitajien lähiesimiestyö aiotaan jatkossa järjestää. Joka tapauksessa lisätutkimusta yleisesti ensihoitajien henkilöstöjohtamisesta ja lähiesimiestyöstä tarvitaan. The objective of this thesis was to research how Helsinki city fire department’s full-time paramedics’ experience the department’s current human resource management and managership and suggest propositions and preferences from the paramedics about how these could be developed in the future. The aim of this thesis was to produce information for the fire department, to support and develop the full-time paramedics’ human resource management and managership.
The data within this thesis was collected via a Webropol questionnaire. The content of the questionnaire was developed as a result of information collected from a literature review about the health sector’s human resource management and managership. The questionnaire was sent to 38 full-time paramedics and 22 answered. The response rate was 58%. The material was analysed with quantitative and qualitative methods. The quantitative part was represented with n-numbers and percentages, and by counting the responses’ medians and averages. The qualitative part was analysed with inductive content analysis.
Based on the quantitative material results, responders seemed to be somewhat satisfied with how managership functions. However, the qualitative results showed much more dissatisfaction. As a result of this, the results of the questionnaire can be interpreted in a somewhat contradictory manner. In between the different themes the responders were most satisfied with the manager’s management style. Dissatisfaction towards talent management came to the fore in both methodological sections.
The overall results of the study show that generally participants were satisfied with how the managership functions currently, but also there are a number of aspects which could be improved. This study demonstrates that full-time paramedics have a distinct need for a manager who can take paramedics’ professional needs into account and be supportive.
Based on this study, full-time paramedics’ managers’ experiences or paramedics’ own experiences about evaluating the management can be suggested for further study, depending on how the managership will be organized in the future. In conclusion, further study about paramedics’ human resource management and managership is needed.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella Webropol-ohjelman avulla. Kyselytutkimuksen sisältö muodostui terveysalan henkilöstöjohtamista ja lähiesimiestyötä käsittelevän kirjallisuuskatsauksen perusteella. Kyselytutkimus lähetettiin 38 päätoimiselle ensihoitajalle, joista 22 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 58. Aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Aineiston kvantitatiivinen osa esitettiin ilmoittamalla n-luvut ja prosenttiosuudet sekä laskemalla vastausten mediaanit ja keskiarvot. Aineiston kvalitatiivinen osa analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Kvantitatiivisen aineiston tulosten perusteella vastaajien voitiin tulkita olevan lähiesimiestyön toteutumiseen yleisesti jonkin verran tyytyväisiä. Kvalitatiivisen aineiston tulosten perusteella ilmeni sitä vastoin huomattavasti enemmän tyytymättömyyttä. Kyselytutkimuksesta saatuja tuloksia voidaankin tämän takia pitää keskenään hieman ristiriitaisina. Eri teemoista vastaajat olivat tyytyväisimpiä lähiesimiehen johtamistyyliin. Tyytymättömyys osaamisen johtamiseen nousi molemmista aineistoista esiin.
Tutkimustulosten perusteella lähiesimiestyön toteutumisessa nykyisellään koetaan monia hyviä asioita, mutta samalla esiin nousee runsaasti kehitettävää. Päätoimisilla ensihoitajilla on tulosten perusteella ilmeinen tarve lähiesimiehelle, joka pystyy huomioimaan heidän ammatilliset tarpeensa ja olemaan tukena ensihoitotyössä.
Jatkotutkimusaiheeksi voidaan esittää päätoimisten ensihoitajien lähiesimiesten kokemuksia johtamisen toteutumisesta tai ensihoitajien omien kokemuksien tutkimista riippuen millaisella tavalla ensihoitajien lähiesimiestyö aiotaan jatkossa järjestää. Joka tapauksessa lisätutkimusta yleisesti ensihoitajien henkilöstöjohtamisesta ja lähiesimiestyöstä tarvitaan.
The data within this thesis was collected via a Webropol questionnaire. The content of the questionnaire was developed as a result of information collected from a literature review about the health sector’s human resource management and managership. The questionnaire was sent to 38 full-time paramedics and 22 answered. The response rate was 58%. The material was analysed with quantitative and qualitative methods. The quantitative part was represented with n-numbers and percentages, and by counting the responses’ medians and averages. The qualitative part was analysed with inductive content analysis.
Based on the quantitative material results, responders seemed to be somewhat satisfied with how managership functions. However, the qualitative results showed much more dissatisfaction. As a result of this, the results of the questionnaire can be interpreted in a somewhat contradictory manner. In between the different themes the responders were most satisfied with the manager’s management style. Dissatisfaction towards talent management came to the fore in both methodological sections.
The overall results of the study show that generally participants were satisfied with how the managership functions currently, but also there are a number of aspects which could be improved. This study demonstrates that full-time paramedics have a distinct need for a manager who can take paramedics’ professional needs into account and be supportive.
Based on this study, full-time paramedics’ managers’ experiences or paramedics’ own experiences about evaluating the management can be suggested for further study, depending on how the managership will be organized in the future. In conclusion, further study about paramedics’ human resource management and managership is needed.