Oppimateriaali verensiirroista sairaanhoitajaopiskelijoille
Backman, Aliisa; Laitinen, Viivi (2021)
Backman, Aliisa
Laitinen, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali verensiirtoketjusta sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista verensiirtoketjusta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tuotos tulee käytettäväksi sairaanhoitajaopiskelijoiden perusopetukseen osana akuuttihoitotyön opetusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi sähköinen PowerPointilla toteutettu oppimateriaali sekä H5P-työkalulla tehty oppimista edistävä testi. Oppimateriaalin sekä testin tietoperustana käytettiin kirjallista teoreettista raporttia. Teoreettisessa raportissa on käsitelty verivalmisteita sekä koko verensiirtoketjua. Raportin viitekehys perustuu luotettaviin lähteisiin, joista merkittävimmät olivat Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun julkaisemat ohjeet turvallisista verensiirroista sekä Duodecimin Verensiirto-opas. Teoreettisen raportin luomisessa käytettiin hyödyksi myös aiheeseen liittyviä artikkeleita sekä tutkimuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta sisältää tietoa veriryhmistä, verivalmisteista, verivalmisteiden tilaamisesta, tarkistamisesta, valmistelusta sekä niiden annostelusta potilaalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään toimia verensiirron jälkeen sekä mahdollisia verensiirtoihin liittyviä haittatapahtumia. Oppimateriaali sekä testi tehtiin edellä mainitun teoriatiedon pohjalta. PowerPoint-oppimateriaalissa käsitellään teoreettisessa taustassa esitetyt asiat tiivistetymmässä muodossa ja testissä opiskelija voi havainnoida omaa oppimistaan PowerPoint-materiaalin pohjalta.
Valmis oppimateriaali ja tietotesti lähetettiin Laurea ammattikorkeakoulun toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille palautteen keräämistä varten. Palaute kerättiin anonyymin kyselylomakkeen avulla, johon vastaaminen oli vapaaehtoista. Palautetta antoi 13 sairaanhoitajaopiskelijaa. Palautteen perusteella oppimateriaali oli suurimman osan mielestä selkeä ja ymmärrettävä ja sen koettiin tukevan vastaajien omia opintoja. Yksi vastaaja antoi kritiikkiä lähdeviitteiden sijainnista oppimateriaalissa, jonka koettiin aiheuttavan epäselvyyttä tekstiin. Kehittämisehdotuksena tuotiin esille videoiden lisääminen oppimateriaaliin, joka tukisi käytännön toteutuksen oppimista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi sähköinen PowerPointilla toteutettu oppimateriaali sekä H5P-työkalulla tehty oppimista edistävä testi. Oppimateriaalin sekä testin tietoperustana käytettiin kirjallista teoreettista raporttia. Teoreettisessa raportissa on käsitelty verivalmisteita sekä koko verensiirtoketjua. Raportin viitekehys perustuu luotettaviin lähteisiin, joista merkittävimmät olivat Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun julkaisemat ohjeet turvallisista verensiirroista sekä Duodecimin Verensiirto-opas. Teoreettisen raportin luomisessa käytettiin hyödyksi myös aiheeseen liittyviä artikkeleita sekä tutkimuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta sisältää tietoa veriryhmistä, verivalmisteista, verivalmisteiden tilaamisesta, tarkistamisesta, valmistelusta sekä niiden annostelusta potilaalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään toimia verensiirron jälkeen sekä mahdollisia verensiirtoihin liittyviä haittatapahtumia. Oppimateriaali sekä testi tehtiin edellä mainitun teoriatiedon pohjalta. PowerPoint-oppimateriaalissa käsitellään teoreettisessa taustassa esitetyt asiat tiivistetymmässä muodossa ja testissä opiskelija voi havainnoida omaa oppimistaan PowerPoint-materiaalin pohjalta.
Valmis oppimateriaali ja tietotesti lähetettiin Laurea ammattikorkeakoulun toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille palautteen keräämistä varten. Palaute kerättiin anonyymin kyselylomakkeen avulla, johon vastaaminen oli vapaaehtoista. Palautetta antoi 13 sairaanhoitajaopiskelijaa. Palautteen perusteella oppimateriaali oli suurimman osan mielestä selkeä ja ymmärrettävä ja sen koettiin tukevan vastaajien omia opintoja. Yksi vastaaja antoi kritiikkiä lähdeviitteiden sijainnista oppimateriaalissa, jonka koettiin aiheuttavan epäselvyyttä tekstiin. Kehittämisehdotuksena tuotiin esille videoiden lisääminen oppimateriaaliin, joka tukisi käytännön toteutuksen oppimista.