Palvelumuotoilu kehittämismetodina
Heinonen, Mikael (2021)
Heinonen, Mikael
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103233700
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä on tuoda esille yleinen käsite palvelumuotoilusta sen eri keinoista ja prosessista, kuin myös vertailemisesta toiseen kehittämis-menetelmään PDCA-sykli. Kehittämismenetelmän vertailulla on tavoite tuoda esille niiden eroavaisuudet ja yhtenäisyydet, jotka syntyvät eri kehittämismenetelmiä käyttäen. Työssä avataan myös useita muita palvelumuotoilussa käytettäviä suosittuja menetelmiä. Opinnäytetyö toteutetaan Hämeen ammattikorkeakoulussa sijaitsevalle Design Factorylle.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä on laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen. Laadulliseen tutkimukseen kerättiin materiaalia haastattelemalla aiheesta kokeneita henkilöitä. Aineistoa opinnäytetyöhön on kerätty tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkelistoa, tutkimusmateriaalia, kuin myös haastatte-luiden kautta.
Työn tuloksista voidaan todeta, että palvelumuotoilu on vielä hyvin laaja käsite ja vaikea pukea vain yhteen lauseeseen. Haastatteluiden tuloksista nähdään, kuinka erilaisia palvelumuotoilun näkökulmia löytyy tuplatimantista, jopa vain kahden henkilön materiaalista. Kuin taas PDCA-syklistä pystyy heti huomamaan vastaajien yhtenäisen ajatustavan menetelmästä.
Selkeänä johtopäätöksenä on, että palvelumuotoilun tuplatimantti on tehty hyvin paljon nykyaikaisempaan maailmaan ja on täten hyvin helposti sovellettavissa. PDCA-sykli on paljon vanhempi jatkuvaan kehittämiseen hyvin soveltuva menetelmä, minkä vahvuudet ovat vuosienvarrella tullut esille. Voidaan siis päätellä tuplatimantin olevan hyvin toiminnallinen jokaisessa tarpeessa, mutta PDCA-sykli loistaa omalla alueellaan vahvana ja luotettavana menetelmänä.
Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä on laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen. Laadulliseen tutkimukseen kerättiin materiaalia haastattelemalla aiheesta kokeneita henkilöitä. Aineistoa opinnäytetyöhön on kerätty tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkelistoa, tutkimusmateriaalia, kuin myös haastatte-luiden kautta.
Työn tuloksista voidaan todeta, että palvelumuotoilu on vielä hyvin laaja käsite ja vaikea pukea vain yhteen lauseeseen. Haastatteluiden tuloksista nähdään, kuinka erilaisia palvelumuotoilun näkökulmia löytyy tuplatimantista, jopa vain kahden henkilön materiaalista. Kuin taas PDCA-syklistä pystyy heti huomamaan vastaajien yhtenäisen ajatustavan menetelmästä.
Selkeänä johtopäätöksenä on, että palvelumuotoilun tuplatimantti on tehty hyvin paljon nykyaikaisempaan maailmaan ja on täten hyvin helposti sovellettavissa. PDCA-sykli on paljon vanhempi jatkuvaan kehittämiseen hyvin soveltuva menetelmä, minkä vahvuudet ovat vuosienvarrella tullut esille. Voidaan siis päätellä tuplatimantin olevan hyvin toiminnallinen jokaisessa tarpeessa, mutta PDCA-sykli loistaa omalla alueellaan vahvana ja luotettavana menetelmänä.