Sosiaalisen median ja vaikuttajien hyödyntäminen markkinoinnissa
Raitala, Aleksanteri (2021)
Lataukset:
Raitala, Aleksanteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223649
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa ja vaikuttajamarkkinointia tavoittaakseen kohderyhmänsä ja kasvattaakseen tunnettuuttaan. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointimenetelmien muutosta ja vaikuttajamarkkinointia. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena, jonka toimeksiantajana toimi HAMK Liiketalous.
Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka yritykset voivat hyödyntää vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalista mediaa markkinoinnissa sekä pohtia niiden roolin kehittymistä tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina sekä havainnoimalla yrittäjiä sosiaalisen median kanavissa. Haastatteluissa kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia työn aiheeseen liittyen kolmelta eri alan yrittäjältä.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sosiaalisen median kanavat ja suuret seuraajamäärät antavat erittäin paljon valtaa ja mahdollisuuksia, joita pystyy hyödyntämään yrityksen markkinoinnissa sekä tunnettuuden kasvattamisessa. Lisäksi tutkimuksen tulokset kertovat, että uusien sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen ja vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokas markkinointikeino. Tutkimuksen perusteella voidaan myös havaita, että osa nykyajan yrittäjistä on itse vaikuttajia, koska heillä on itsellään paljon seuraajia sosiaalisen median kanavissa. The aim of this thesis was to examine how companies can use social media and influencer marketing to reach their target group and increase their brand awareness. The theoretical background consists of changes in marketing methods and influencer marketing. The thesis was carried out as research project and commissioned by HAMK Business Administration.
The thesis carried out a research on how companies can utilize influencer marketing and social media in marketing and discuss the future development of their role. The research was implemented through thematic interviews seeking to understand the views and experiences of three entrepreneurs in different industries.
The results show that social media channels and a large number of followers give a lot of power and opportunities that can be utilized in marketing and for increasing brand awareness.
The results also suggest that utilizing new social media channels and influencer marketing is a very effective marketing tool. On the basis of the research results, it can be stated that some of entrepreneurs are influencers themselves because they have a large number of followers on social media channels.
Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka yritykset voivat hyödyntää vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalista mediaa markkinoinnissa sekä pohtia niiden roolin kehittymistä tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina sekä havainnoimalla yrittäjiä sosiaalisen median kanavissa. Haastatteluissa kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia työn aiheeseen liittyen kolmelta eri alan yrittäjältä.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sosiaalisen median kanavat ja suuret seuraajamäärät antavat erittäin paljon valtaa ja mahdollisuuksia, joita pystyy hyödyntämään yrityksen markkinoinnissa sekä tunnettuuden kasvattamisessa. Lisäksi tutkimuksen tulokset kertovat, että uusien sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen ja vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokas markkinointikeino. Tutkimuksen perusteella voidaan myös havaita, että osa nykyajan yrittäjistä on itse vaikuttajia, koska heillä on itsellään paljon seuraajia sosiaalisen median kanavissa.
The thesis carried out a research on how companies can utilize influencer marketing and social media in marketing and discuss the future development of their role. The research was implemented through thematic interviews seeking to understand the views and experiences of three entrepreneurs in different industries.
The results show that social media channels and a large number of followers give a lot of power and opportunities that can be utilized in marketing and for increasing brand awareness.
The results also suggest that utilizing new social media channels and influencer marketing is a very effective marketing tool. On the basis of the research results, it can be stated that some of entrepreneurs are influencers themselves because they have a large number of followers on social media channels.