Sosiaalisen median strategia finanssialalla toimivalle Yritys X:lle
Kakkonen, Saara-Liina (2021)
Lataukset:
Kakkonen, Saara-Liina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193583
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median strategia finanssialan B2B-tukipalveluita tuottavalle yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona. Strategia toimii yrityksen sosiaalisen median toiminnan ohjenuorana. Toimeksiantajayritys ei ole aiemmin hyödyntänyt strategiaa sosiaalisen median toiminnassaan.
Opinnäytetyö jakautuu neljään keskeiseen osaan, joita ovat teoreettinen tietoperusta, tutkimusosio, lopputuotos sekä johtopäätökset ja pohdinta. Tutkimuksen teoriaosuudessa taustoitetaan lopputuotokseen liittyvää tietoperustaa sosiaalisen median, sosiaalisen median eri kanavien sekä sosiaalisen median strategian osalta. Tutkin yrityksellä käytössä olevien sekä potentiaalisten uusien sosiaalisen median kanavien tarpeellisuutta, kohderyhmiä ja sisältöjä. Työ on toiminnallinen ja siinä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta toisiaan täydentävinä suuntauksina. Aineistonhankinta toteutettiin käyttäen benchmarkingia, laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua ja määrällisenä tutkimuksena kyselytutkimusta. Haastattelun aineisto litteroitiin ja vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Kyselyn tuloksia analysoitiin vastauksia tarkastelemalla ja vertailemalla. Benchmarkingin avulla kerätty tieto analysoitiin niin, että saatuja tuloksia hyödynnettiin suoraan lopputuotokseen.
Opinnäytetyön tuloksena loin produktin, joka on yksilöity toimeksiantajalle. Produktissa painotetaan konkreettisia toimintatapasuosituksia toiminnan tavoitteellisuuden takaamiseksi. Sosiaalisen median strategiaa tulee kehittää jatkuvasti sen ajankohtaisuuden varmistamiseksi. The purpose of this thesis was to create a social media strategy for a company providing B2B support services in the financial sector. This thesis was carried out as a commissioned assignment. The social media strategy works as a general guideline for social media operations. The commissioner had no previous strategy for their social media activities.
The thesis is divided into four main parts, which are the theoretical knowledge base, the empirical section, the final product and the discussion and conclusions. The theoretical part discusses social media, social media channels and social media strategy which were relevant topics in the development of the final product. The importance of social media channels and target audiences was researched along with the importance of content created for both, the channels that the company was already using, and potential new channels. This practice-based thesis included both qualitative and quantitative research approaches. The material for the study was collected using benchmarking, qualitative theme interviews and a questionnaire survey. Theme interview materials were transcriptioned and analyzed by theming. Survey was analyzed by considering and comparing answers. Information collected by benchmarking was analyzed by using the results in the final product.
The thesis resulted in a social media strategy that is specifically designed for the company. The strategy provides concrete recommendations and procedures to ensure that the company’s objectives are achieved. The social media strategy needs to be constantly developed to keep it relevant and up to date.
Opinnäytetyö jakautuu neljään keskeiseen osaan, joita ovat teoreettinen tietoperusta, tutkimusosio, lopputuotos sekä johtopäätökset ja pohdinta. Tutkimuksen teoriaosuudessa taustoitetaan lopputuotokseen liittyvää tietoperustaa sosiaalisen median, sosiaalisen median eri kanavien sekä sosiaalisen median strategian osalta. Tutkin yrityksellä käytössä olevien sekä potentiaalisten uusien sosiaalisen median kanavien tarpeellisuutta, kohderyhmiä ja sisältöjä. Työ on toiminnallinen ja siinä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta toisiaan täydentävinä suuntauksina. Aineistonhankinta toteutettiin käyttäen benchmarkingia, laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua ja määrällisenä tutkimuksena kyselytutkimusta. Haastattelun aineisto litteroitiin ja vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Kyselyn tuloksia analysoitiin vastauksia tarkastelemalla ja vertailemalla. Benchmarkingin avulla kerätty tieto analysoitiin niin, että saatuja tuloksia hyödynnettiin suoraan lopputuotokseen.
Opinnäytetyön tuloksena loin produktin, joka on yksilöity toimeksiantajalle. Produktissa painotetaan konkreettisia toimintatapasuosituksia toiminnan tavoitteellisuuden takaamiseksi. Sosiaalisen median strategiaa tulee kehittää jatkuvasti sen ajankohtaisuuden varmistamiseksi.
The thesis is divided into four main parts, which are the theoretical knowledge base, the empirical section, the final product and the discussion and conclusions. The theoretical part discusses social media, social media channels and social media strategy which were relevant topics in the development of the final product. The importance of social media channels and target audiences was researched along with the importance of content created for both, the channels that the company was already using, and potential new channels. This practice-based thesis included both qualitative and quantitative research approaches. The material for the study was collected using benchmarking, qualitative theme interviews and a questionnaire survey. Theme interview materials were transcriptioned and analyzed by theming. Survey was analyzed by considering and comparing answers. Information collected by benchmarking was analyzed by using the results in the final product.
The thesis resulted in a social media strategy that is specifically designed for the company. The strategy provides concrete recommendations and procedures to ensure that the company’s objectives are achieved. The social media strategy needs to be constantly developed to keep it relevant and up to date.