Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Vesiviranomaisten sisäinen viestintä etätyöaikana : Case: Hämeen ELY-keskus
Hourula, Vilma (2021)
Lataukset:
Hourula, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hämeen ELY-keskuksen vesiviranomaisten sisäisen viestinnän toimivuutta etätyöaikana ja laatia kehitysehdotuksia yhteydenpidon parantamiseksi. Koronapandemiasta (COVID-19) seurannut etätyömääräys ja myöhemmin vahva etätyösuositus muuttivat nopeasti myös viranomaisten toimintaympäristöä ja viestintätapoja. Tehokas sisäinen viestintä on edellytys organisaation tavoitteiden toteutumiselle ja asiantuntijoiden yhteistyön onnistumiselle. Viestintää koskevat kehityskohteet nousevat esille myös maa- ja metsätalousministeriön hankkeessa vesivarojen käyttöön ja hoitoon liittyvien valtion tehtävien hoidon järjestämisestä (VETO) sekä selvityksessä vesitalouden asiantuntija-, tieto- ja tutkimuspalveluiden kehittämistarpeista.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Hämeen ELY-keskukselle. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, aineisto kerättiin kyselyn ja kolmen teemahaastattelun avulla. Kyselystä ja haastatteluista saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle muodostettiin kehitysehdotuksia viestinnän toimivuuden parantamiseksi.
Tutkimustulosten mukaan haasteita sisäiselle viestinnälle etätyöaikana luovat etenkin epämuodollisen yhteydenpidon ja vuorovaikutuksen heikkous, sähköisten viestintäkanavien iso määrä sekä se, että viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämiselle ei välttämättä ole aikaa tai halua. Sisäisen viestinnän kehitysehdotukset keskittyvät erityisesti näihin teemoihin. Viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittäminen edellyttää työtä niin organisaatio- kuin työntekijätasolla. The commissioner of this Bachelor’s thesis was Häme Centre of Economic Development, Transport and the Environment (ELY Centres). The purpose of the thesis was to examine and produce ideas to improve the internal communication of water authorities of Häme ELY Centres during remote work. As a result of coronavirus pandemic (COVID-19) the Finnish government set a regulation to work remotely. Due to remote work the working environment, including communication among water authorities rapidly changed. Efficient internal communication is a prerequisite for achieving the goals of organization and cooperation.
The research was a qualitative study and the research methods used were a survey and a theme interview. The aim of the study was to give the commissioner suggestions on how to improve the internal communication based on the outcome of the survey and three interviews.
According to the results of the research the challenges for internal communication during remote work are informal communication, low interaction and large number of communication channels. In addition to that one challenge is the lack of time or will to improve one’s communication and interactional skills. The recommendations to improve the communication are related to these issues. Progress requires work from both organizational and employee level.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Hämeen ELY-keskukselle. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, aineisto kerättiin kyselyn ja kolmen teemahaastattelun avulla. Kyselystä ja haastatteluista saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle muodostettiin kehitysehdotuksia viestinnän toimivuuden parantamiseksi.
Tutkimustulosten mukaan haasteita sisäiselle viestinnälle etätyöaikana luovat etenkin epämuodollisen yhteydenpidon ja vuorovaikutuksen heikkous, sähköisten viestintäkanavien iso määrä sekä se, että viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämiselle ei välttämättä ole aikaa tai halua. Sisäisen viestinnän kehitysehdotukset keskittyvät erityisesti näihin teemoihin. Viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittäminen edellyttää työtä niin organisaatio- kuin työntekijätasolla.
The research was a qualitative study and the research methods used were a survey and a theme interview. The aim of the study was to give the commissioner suggestions on how to improve the internal communication based on the outcome of the survey and three interviews.
According to the results of the research the challenges for internal communication during remote work are informal communication, low interaction and large number of communication channels. In addition to that one challenge is the lack of time or will to improve one’s communication and interactional skills. The recommendations to improve the communication are related to these issues. Progress requires work from both organizational and employee level.