Automaattisen liikennevalvonnan vaatimukset liikenneturvallisuuden edistämiseksi Vantaan kaupungin katuverkossa
Harmaala, Pasi; Puska, Juha-Pekka (2021)
Harmaala, Pasi
Puska, Juha-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193578
Tiivistelmä
Vantaan kaupunki on pohtinut automaattisen liikennevalvonnan käyttöönottoa kaupungin alueilla sekä sen edellytyksiä. Tässä tutkimuksessa on tavoitteena selvittää automaattisen liikennevalvonnan vaatimukset ja edellytykset liikenneturvallisuuden edistämiseksi Vantaan kaupungin katuverkossa. Tutkimuksesta hyötyy Vantaan kaupunki, jonka ohjeistuksen mukaisesti tutkimusta on tehty.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Vantaan kaupungille tietoa mahdollisen automaattisen liikennevalvonnan vaatimuksista sekä edellytyksistä. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa pyritään kuvaaman nykytilannetta sekä kehittämään tutkittua aihetta. Haastateltavat on valittu eliittiotanta -menetelmällä, koska heillä uskotaan olevan paras tieto tutkittavasta ilmiöstä. Automaattisen liikenteenvalvonnan hyötyjen selvittämiseksi tutkimuksessa on suoritettu teemahaastattelun lisäksi läpikäyntiä aikaisemmista tutkimuksia automaattisen liikennevalvonnan vaikutuksista liikenneturvallisuudelle sekä tutkittu Vantaan kaupungin tilastoja liikenneonnettomuuksista. Saatuja tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Aiemmin tehtyjen tutkimusten mukaan automaattisella liikenteenvalvonnalla on vähentävä vaikutus liikenneonnettomuuksiin. Lisäksi liikenneturvallisuuskameroilla on mahdollista valvoa monipuolisesti ajonopeuksia, punaisten liikennevalojen noudattamista sekä suorittaa ajokaistan käytön valvontaa. Teemahaastatteluiden avulla saatiin vahvistettua liikenneturvallisuuskameroiden sijoittamiseen vaadittavat edellytykset ja lisätietoa kameroiden sijoittelussa Vantaan kaupungin katuverkolla.
Jatkotutkimuksille on tarvetta etenkin liikenneturvallisuuskameroiden tarkennettujen paikkojen suunnittelussa sekä automaattisen liikennevalvonnan vaikutusten arvioinnissa liikenneturvallisuuden näkökulmasta. The City of Vantaa has been discussing the implementation of automatic traffic enforcement cameras in its streets. In this research the main objective was to study the prerequisites and benefits of automatic traffic enforcement in developing road safety. The main beneficiary of the thesis is the City of Vantaa, which commissioned the study.
The purpose of this thesis project was to produce information for the City Vantaa of planning and implementation process of automatic traffic enforcements. The research is qualitative and aims to describe the current situation and make recommendations for further development. The research method used was the theme interview, and included a review of previous studies and research regarding the effect of traffic control on road safety and a review of traffic statistics of the City of Vantaa. The results were interpreted by using theory-based content analysis.
It was found that the City of Vantaa has a lot of traffic in its streets and recorded traffic accidents. According to studies, effective traffic enforcement has a positive effect in reducing traffic accidents. The City of Vantaa would benefit from modern traffic control enforcement cameras, which have reduced costs compared to earlier models. In this way the direct and indirect expenses of traffic accidents can be mitigated with more cost-effective systems.
Further research areas include the use of the dedicated guidelines by the National Police Board and the device importer to analyse more exact locations of traffic enforcement cameras along with local police district.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa Vantaan kaupungille tietoa mahdollisen automaattisen liikennevalvonnan vaatimuksista sekä edellytyksistä. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa pyritään kuvaaman nykytilannetta sekä kehittämään tutkittua aihetta. Haastateltavat on valittu eliittiotanta -menetelmällä, koska heillä uskotaan olevan paras tieto tutkittavasta ilmiöstä. Automaattisen liikenteenvalvonnan hyötyjen selvittämiseksi tutkimuksessa on suoritettu teemahaastattelun lisäksi läpikäyntiä aikaisemmista tutkimuksia automaattisen liikennevalvonnan vaikutuksista liikenneturvallisuudelle sekä tutkittu Vantaan kaupungin tilastoja liikenneonnettomuuksista. Saatuja tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Aiemmin tehtyjen tutkimusten mukaan automaattisella liikenteenvalvonnalla on vähentävä vaikutus liikenneonnettomuuksiin. Lisäksi liikenneturvallisuuskameroilla on mahdollista valvoa monipuolisesti ajonopeuksia, punaisten liikennevalojen noudattamista sekä suorittaa ajokaistan käytön valvontaa. Teemahaastatteluiden avulla saatiin vahvistettua liikenneturvallisuuskameroiden sijoittamiseen vaadittavat edellytykset ja lisätietoa kameroiden sijoittelussa Vantaan kaupungin katuverkolla.
Jatkotutkimuksille on tarvetta etenkin liikenneturvallisuuskameroiden tarkennettujen paikkojen suunnittelussa sekä automaattisen liikennevalvonnan vaikutusten arvioinnissa liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
The purpose of this thesis project was to produce information for the City Vantaa of planning and implementation process of automatic traffic enforcements. The research is qualitative and aims to describe the current situation and make recommendations for further development. The research method used was the theme interview, and included a review of previous studies and research regarding the effect of traffic control on road safety and a review of traffic statistics of the City of Vantaa. The results were interpreted by using theory-based content analysis.
It was found that the City of Vantaa has a lot of traffic in its streets and recorded traffic accidents. According to studies, effective traffic enforcement has a positive effect in reducing traffic accidents. The City of Vantaa would benefit from modern traffic control enforcement cameras, which have reduced costs compared to earlier models. In this way the direct and indirect expenses of traffic accidents can be mitigated with more cost-effective systems.
Further research areas include the use of the dedicated guidelines by the National Police Board and the device importer to analyse more exact locations of traffic enforcement cameras along with local police district.