Lapsen vireystilan säätelyn tukeminen ja rentoutuminen aistikokemusten avulla : Aistiopas lasten asumisyksikkö Varvun työntekijöille
Argillander, Anniina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Argillander, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183524
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa, opinnäytetyössä avataan aistien merkitystä vireystilan säätelyssä ja sitä, miten ne vaikuttavat toinen toisiinsa. Toisessa osassa tuotettiin aistiopas toiminnan tueksi lasten asumisyksikkö Varvun työntekijöille aistikokemusten ohjaamiseen. Tämän lisäksi kehitettiin mielikuvituksellisia aistivälineitä, mahdollisimman pienellä rahallisella budjetilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan aisteja ja niiden merkitystä ihmisen elämässä.
Lisäksi kuvataan aistien toimintaa sekä sensorista integraatiota, sen kehitystä sekä häiriöitä. Vireystila ja sen säätely ovat vahvasti yhteydessä myös aistien toimintaan, joten työn teoriaosuudessa käsitellään myös näitä teemoja ja niiden vaikutusta toisiinsa. Teoriaosuuden tavoitteena oli myös tuoda ilmi keinoja, joilla vireystilaa voi säädellä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään, sitä miten aikuinen pystyy tukemaan lasta itsesäätelytaitojen oppimisessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa esiteltiin aistioppaan sisältöä sekä aistivälineet Varvun työntekijöille aistikokemusten ohjaamisen tueksi. Oppaan tarkoituksena on tuoda tietoa aisteista, niiden toiminnasta, kehityksestä sekä erityistä tukea tarvitsevan lapsen mahdollisista aistitiedon käsittelyyn liittyvistä häiriöistä. Lisäksi oppaassa käsitellään vireystilaa, sen säätelyä sekä aistiedon käsittelyn häiriön vaikutusta vireystilan säätelyyn. Aistioppaassa esitellään keinoja vireystilan säätelyn tukemiseen sekä rentoutumiseen aistikokemusten avulla. Oppaassa keskitytään huomioimaan aistit myös ympäristön näkökulmasta ja tämän lisäksi opas sisältää tietoa siitä, miten aikuinen pystyy tukemaan lasta itsesäätelytaitojen oppimisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan aisteja ja niiden merkitystä ihmisen elämässä.
Lisäksi kuvataan aistien toimintaa sekä sensorista integraatiota, sen kehitystä sekä häiriöitä. Vireystila ja sen säätely ovat vahvasti yhteydessä myös aistien toimintaan, joten työn teoriaosuudessa käsitellään myös näitä teemoja ja niiden vaikutusta toisiinsa. Teoriaosuuden tavoitteena oli myös tuoda ilmi keinoja, joilla vireystilaa voi säädellä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään, sitä miten aikuinen pystyy tukemaan lasta itsesäätelytaitojen oppimisessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa esiteltiin aistioppaan sisältöä sekä aistivälineet Varvun työntekijöille aistikokemusten ohjaamisen tueksi. Oppaan tarkoituksena on tuoda tietoa aisteista, niiden toiminnasta, kehityksestä sekä erityistä tukea tarvitsevan lapsen mahdollisista aistitiedon käsittelyyn liittyvistä häiriöistä. Lisäksi oppaassa käsitellään vireystilaa, sen säätelyä sekä aistiedon käsittelyn häiriön vaikutusta vireystilan säätelyyn. Aistioppaassa esitellään keinoja vireystilan säätelyn tukemiseen sekä rentoutumiseen aistikokemusten avulla. Oppaassa keskitytään huomioimaan aistit myös ympäristön näkökulmasta ja tämän lisäksi opas sisältää tietoa siitä, miten aikuinen pystyy tukemaan lasta itsesäätelytaitojen oppimisessa.