Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkoston perustaminen ja toimintasuunnitelman tuottaminen
Olenius, Juho (2021)
Olenius, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää seikkailukasvatuksen asemaa varhaiskasvatuksessa, joka ei mahdollisuuksista ja potentiaalistaan huolimatta ole juurtunut alalle. Kehittämistarpeesta oli olemassa esiymmärrys, joka vahvistui kehittämisprosessin myötä ja johon pyrittiin vaikuttamaan verkostomaisen yhteistyön keinoin. Kehittämistehtävä muodostui työn tavoitteiksi asetettujen verkoston perustamisen ja toimintasuunnitelman tuottamisen ympärille.
Kehittämistyön tuloksena perustettiin Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkosto, osaksi opinnäytetyön tilaajan, eli valtakunnallisen Seikkailukasvatusverkoston intressien mukaan järjestäytyneitä alaverkostoja. Verkostoituminen osoittautui ammattikasvattajille toimivaksi tavaksi organisoitua. Menetelmällisenä ratkaisuna perustamisprosessissa seurattiin Timo Järvensivun Verkostojen vaiheittaisen etenemisen mallia, joka teki kehittämisprosessista suunnitelmallisen ja järjestelmällisen. Verkostolle tuotettiin myös vuoden 2021 toimintasuunnitelma, joka edesauttaa verkoston vaikuttamistyön kohdistamista ja tukee toiminnan jatkuvuutta.
Kehittääkseen seikkailukasvatuksen asemaa varhaiskasvatuksessa, tässä työssä tehdään näkyväksi toimintatapojen valinnan mahdollisuus varhaiskasvatuksessa sekä seikkailukasvatuksen potentiaali yhtenä tällaisena valintana. Kyse on kuitenkin ennen kaikkea verkoston perustamisen ja toimintasuunnitelman tuottamisen muodostamasta kehittämisprosessin kuvauksesta. Sen vaiheiden kuvauksesta voi olla hyötyä vastaavissa tilanteissa ja tarpeissa, sillä menetelmälliset valinnat tukivat tavoitteiden toteutumista. Vähintään opinnäytetyön lukemisella voidaan lisätä tietoisuutta varhaiskasvatuksesta, seikkailukasvatuksesta ja verkostoitumisesta.
Kehittämistyön tuloksena perustettiin Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkosto, osaksi opinnäytetyön tilaajan, eli valtakunnallisen Seikkailukasvatusverkoston intressien mukaan järjestäytyneitä alaverkostoja. Verkostoituminen osoittautui ammattikasvattajille toimivaksi tavaksi organisoitua. Menetelmällisenä ratkaisuna perustamisprosessissa seurattiin Timo Järvensivun Verkostojen vaiheittaisen etenemisen mallia, joka teki kehittämisprosessista suunnitelmallisen ja järjestelmällisen. Verkostolle tuotettiin myös vuoden 2021 toimintasuunnitelma, joka edesauttaa verkoston vaikuttamistyön kohdistamista ja tukee toiminnan jatkuvuutta.
Kehittääkseen seikkailukasvatuksen asemaa varhaiskasvatuksessa, tässä työssä tehdään näkyväksi toimintatapojen valinnan mahdollisuus varhaiskasvatuksessa sekä seikkailukasvatuksen potentiaali yhtenä tällaisena valintana. Kyse on kuitenkin ennen kaikkea verkoston perustamisen ja toimintasuunnitelman tuottamisen muodostamasta kehittämisprosessin kuvauksesta. Sen vaiheiden kuvauksesta voi olla hyötyä vastaavissa tilanteissa ja tarpeissa, sillä menetelmälliset valinnat tukivat tavoitteiden toteutumista. Vähintään opinnäytetyön lukemisella voidaan lisätä tietoisuutta varhaiskasvatuksesta, seikkailukasvatuksesta ja verkostoitumisesta.