Mielenterveyden vahvistaminen kotoutumiskoulutuksessa
Kauhanen, Henna; Vaak, Tanja (2021)
Kauhanen, Henna
Vaak, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153349
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää PALOMA 2-hankkeen pilotin vaikutusta maahanmuuttajien mielen hyvinvointiin. Pilotissa mielen hyvinvoinnin sanastoa lisättiin suomen kielen S2-peruskurssille. Tutkimus toteutettiin yhdessä MIELI ry:n kanssa Valmennuskeskus Publicin suomen kielen S2-peruskurssin yhdestä ryhmästä.
Aineisto koostui neljästä oppitunnin havainnointikerrasta ja pilotin lopuksi toteutettiin ryhmähaastattelu. Tutkittavassa ryhmässä oli 16 opiskelijaa, eikä heidän etnisestä taustastaan tai siitä, millä statuksella he olivat saapuneet Suomeen ollut tietoa.
Opetuskerroilla maahanmuuttajat olivat aktiivisesti mukana keskusteluissa ja tunneilla tehdyissä tehtävissä. He kyselivät opettajalta ja toisiltaan, mikäli eivät ymmärtäneet sanojen merkityksiä. Ryhmähaastattelu tilanteessa maahanmuuttajaopiskelijat tarvitsivat paljon tukea sanojen ymmärtämiseen, vaikka sanat ja tehtävät oli valittu aikaisempien opetuskertojen aiheiden ja tehtävien perusteella. Havainnointikertojen ja ryhmähaastattelun tuloksena havaittiin, että maahanmuuttajat pystyvät tunnistamaan omia voimavarojaan, tunteitaan sekä vahvuuksiaan. He osasivat ryhmähaastattelussa nimetä, missä heidän on helppo puhua tunteistaan ja mistä hakisivat apua vaikeissa tilanteissa. Tutkimuksessa nousi esille se, että monelle oli vaikeaa miettiä tulevaisuuttaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pilotin lisäämä mielen hyvinvoinnin sanasto suomen kielen S2- peruskurssille auttaa maahanmuuttajia tunnistamaan omia mielen hyvinvoinnin osa-alueita sekä sitä, miten mielen hyvinvointia pystyy lisäämään ja ylläpitämään.
Asiasanat: kototutumiskoulutus, maahanmuutto, mielen hyvinvointi
Aineisto koostui neljästä oppitunnin havainnointikerrasta ja pilotin lopuksi toteutettiin ryhmähaastattelu. Tutkittavassa ryhmässä oli 16 opiskelijaa, eikä heidän etnisestä taustastaan tai siitä, millä statuksella he olivat saapuneet Suomeen ollut tietoa.
Opetuskerroilla maahanmuuttajat olivat aktiivisesti mukana keskusteluissa ja tunneilla tehdyissä tehtävissä. He kyselivät opettajalta ja toisiltaan, mikäli eivät ymmärtäneet sanojen merkityksiä. Ryhmähaastattelu tilanteessa maahanmuuttajaopiskelijat tarvitsivat paljon tukea sanojen ymmärtämiseen, vaikka sanat ja tehtävät oli valittu aikaisempien opetuskertojen aiheiden ja tehtävien perusteella. Havainnointikertojen ja ryhmähaastattelun tuloksena havaittiin, että maahanmuuttajat pystyvät tunnistamaan omia voimavarojaan, tunteitaan sekä vahvuuksiaan. He osasivat ryhmähaastattelussa nimetä, missä heidän on helppo puhua tunteistaan ja mistä hakisivat apua vaikeissa tilanteissa. Tutkimuksessa nousi esille se, että monelle oli vaikeaa miettiä tulevaisuuttaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pilotin lisäämä mielen hyvinvoinnin sanasto suomen kielen S2- peruskurssille auttaa maahanmuuttajia tunnistamaan omia mielen hyvinvoinnin osa-alueita sekä sitä, miten mielen hyvinvointia pystyy lisäämään ja ylläpitämään.
Asiasanat: kototutumiskoulutus, maahanmuutto, mielen hyvinvointi