Lapsen osallisuus perhekuntoutuksessa : Näkökulma lastensuojelussa
Varjonen, Janita (2021)
Varjonen, Janita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153330
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lapsen osallisuutta perhekuntoutuksessa. Sen tavoite on tutkia lapsen osallisuuden toteutumista lastensuojelussa aikaisemmissa tutkimuksissa. Tarkoitus on, että opinnäytetyö palvelee teoriataustana työn toimeksiantajaa SOS-Lapsikylää lapsille suunnatun käsikirjan teossa.
Tutkimuskysymykseni ovat miten lapsen osallisuuden voisi saada näkyväksi perhekuntoutuksessa ja mitä menetelmiä osallisuuden toteuttamiseksi voidaan käyttää. Menetelmänä oli laadullinen aineistoanalyysi kolmesta sosiaalityön pro gradusta. Aineistosta löysi tutkimuskysymysten kannalta neljä keskeistä teemaa. Nämä ovat työntekijöiden ja heidän välisensä yhteistyön merkitys, lapsi sosiaalityön keskiössä, lapsen tiedonsaanti ja iän huomioiminen sekä lapsen osallisuutta tukevat menetelmät.
Tuloksista käy ilmi, että lapsen osallisuus on teoriatasolla hyvin sisäistetty periaate sosiaalityössä, mutta käytännön työssä sen toteuttamisessa on haasteita. Lapsia kohtaaville työntekijöille tuleekin järjestää riittävä koulutus, jotta he osaavat kohdata lapsen yksilönä. Kohtaamisiin on myös oltava riittävästi aikaa, ja työntekijän tulisi säilyä samana läpi asiakassuhteen. Käytännön työmenetelmiä aineistoista nousi vain vähän, mutta keskeistä on, että niitä valitessa tulee huomioida lapsen ikä ja kehitystaso. Dokumentoinnissa lapsen ääni tulisi saada kuuluviin siten, kuin lapsi itsensä ilmaisee.
Asiasanat: lastensuojelu, osallisuus, perhekuntoutus
Tutkimuskysymykseni ovat miten lapsen osallisuuden voisi saada näkyväksi perhekuntoutuksessa ja mitä menetelmiä osallisuuden toteuttamiseksi voidaan käyttää. Menetelmänä oli laadullinen aineistoanalyysi kolmesta sosiaalityön pro gradusta. Aineistosta löysi tutkimuskysymysten kannalta neljä keskeistä teemaa. Nämä ovat työntekijöiden ja heidän välisensä yhteistyön merkitys, lapsi sosiaalityön keskiössä, lapsen tiedonsaanti ja iän huomioiminen sekä lapsen osallisuutta tukevat menetelmät.
Tuloksista käy ilmi, että lapsen osallisuus on teoriatasolla hyvin sisäistetty periaate sosiaalityössä, mutta käytännön työssä sen toteuttamisessa on haasteita. Lapsia kohtaaville työntekijöille tuleekin järjestää riittävä koulutus, jotta he osaavat kohdata lapsen yksilönä. Kohtaamisiin on myös oltava riittävästi aikaa, ja työntekijän tulisi säilyä samana läpi asiakassuhteen. Käytännön työmenetelmiä aineistoista nousi vain vähän, mutta keskeistä on, että niitä valitessa tulee huomioida lapsen ikä ja kehitystaso. Dokumentoinnissa lapsen ääni tulisi saada kuuluviin siten, kuin lapsi itsensä ilmaisee.
Asiasanat: lastensuojelu, osallisuus, perhekuntoutus