Taidelähtöisen verkkokurssin kehittäminen ja pilotointi : mielenmuutoksen reittiopas läsnäoloon ja luovuuteen
Laitinen, Sari (2021)
Laitinen, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123204
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kehittämishanketta, jossa luotiin verkkokurssi ja toteutettiin sen pilotointi. Verkkokurssi oli taidelähtöinen. Sen tavoitteena oli edistää luovuutta sekä hyvinvointia. Kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä.
Kehittämishankkeeseen liittyvän tapaustutkimuksen kysymykset olivat: 1) miten verkkokurssilla voidaan yhdistää luova taiteellinen toiminta, tietoisuustaito- ja mielikuvaharjoitukset koherentiksi menetelmäkokonaisuudeksi sekä 2) millainen kokemus kurssille osallistuminen oli pilottiryhmäläisille.
Verkkokurssin pilotointi kesti kahdeksan viikkoa. Tapaamiset olivat kerran viikossa, 2,5 tunnin pituisina. Tapaamiset toteutettiin Zoom-videopalvelulla. Pilottiryhmässä aloitti seitsemän osallistujaa ja sen kävi loppuun kuusi.
Tietoa pilottiryhmäläisten osallistujakokemuksesta hankittiin alku- ja loppukyselyillä. Osallistujapalautteen mukaan luova toiminta yhdistettynä läsnäolotaitojen harjoitteluun ja mielikuvien kanssa työskentelyyn koettiin mielekkääksi kokonaisuudeksi. Kokemus yllätti monet osallistujat monipuolisuudellaan. Pilottiryhmän osallistujakokemusten perusteella verkkokurssin rakenteita kehitetään edelleen.
Yrittäjän näkökulmasta kehittämishankkeen tuloksena syntyi helposti toistettavissa oleva, jatkokehiteltävä ja skaalautuva palvelukonsepti.
Kehittämishankkeeseen liittyvän tapaustutkimuksen kysymykset olivat: 1) miten verkkokurssilla voidaan yhdistää luova taiteellinen toiminta, tietoisuustaito- ja mielikuvaharjoitukset koherentiksi menetelmäkokonaisuudeksi sekä 2) millainen kokemus kurssille osallistuminen oli pilottiryhmäläisille.
Verkkokurssin pilotointi kesti kahdeksan viikkoa. Tapaamiset olivat kerran viikossa, 2,5 tunnin pituisina. Tapaamiset toteutettiin Zoom-videopalvelulla. Pilottiryhmässä aloitti seitsemän osallistujaa ja sen kävi loppuun kuusi.
Tietoa pilottiryhmäläisten osallistujakokemuksesta hankittiin alku- ja loppukyselyillä. Osallistujapalautteen mukaan luova toiminta yhdistettynä läsnäolotaitojen harjoitteluun ja mielikuvien kanssa työskentelyyn koettiin mielekkääksi kokonaisuudeksi. Kokemus yllätti monet osallistujat monipuolisuudellaan. Pilottiryhmän osallistujakokemusten perusteella verkkokurssin rakenteita kehitetään edelleen.
Yrittäjän näkökulmasta kehittämishankkeen tuloksena syntyi helposti toistettavissa oleva, jatkokehiteltävä ja skaalautuva palvelukonsepti.