Opiskelijoiden käsityksiä Poliisiammattikorkeakoulun kuulusteluopetuksen riittävyydestä
Saari, Otto (2021)
Saari, Otto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093087
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Polamk:n opiskelijoiden käsityksiä kuulusteluopetuksen riittävyydestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja sen myötä työtä varten tehtiin tutkimushaastatteluja, teemahaastattelujen muodossa. Tutkimukseen haastateltiin neljää juuri työharjoittelusta tullutta ja miltei valmistunutta Polamk:n opiskelijaa. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin konstruktivististen käsitysten pohjalta oppimisen teoriaa. Kuulusteluiden teoriaa avattiin kuulustelukirjallisuuden ja oikeuskirjallisuuden pohjalta. Teoriaan otettiin myös tietoja tutkimuksessa tehdystä Polamk:n kuulusteluopetuksen vastuuopettaja ylikomisario Pauli Mäkelän haastattelusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuulusteluopetuksen riittävyyden eri muotoja, kuten miten työharjoittelua edeltävä kuulusteluopetus on hyödynnettävissä työharjoittelussa, miten opiskelijat oppivat kuulustelemista työharjoittelussa, millaiset valmiudet kuulusteluopetus antaa valmistuneille opiskelijoille ja mitä kehitettävää kuulusteluopetuksessa olisi.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Polamk:n kuulusteluopetus on määrällisesti riittävää ja antaa kohtuullisen hyvät valmiudet valmistuneille opiskelijoille kuulustelemiseen. Kuulusteluopetuksessa olisi kuitenkin useita kehittämisen kohteita, joista selkeimmin nousi esille käytännön kuulusteluharjoitusten lisäämisen tarve. Opiskelijat kykenivät myös hyvin suorittamaan lainmukaisesti kuulusteluja työharjoittelussa, mutta osa opetetuista kuulustelutaidoista oli unohtunut työharjoittelun alkaessa, eikä työharjoittelussa vaadittu aivan yhtä korkeaa kuulustelutaitoa kuin työharjoittelua edeltäneessä kuulusteluopetuksessa vaaditaan.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Polamk:n kuulusteluopetus on määrällisesti riittävää ja antaa kohtuullisen hyvät valmiudet valmistuneille opiskelijoille kuulustelemiseen. Kuulusteluopetuksessa olisi kuitenkin useita kehittämisen kohteita, joista selkeimmin nousi esille käytännön kuulusteluharjoitusten lisäämisen tarve. Opiskelijat kykenivät myös hyvin suorittamaan lainmukaisesti kuulusteluja työharjoittelussa, mutta osa opetetuista kuulustelutaidoista oli unohtunut työharjoittelun alkaessa, eikä työharjoittelussa vaadittu aivan yhtä korkeaa kuulustelutaitoa kuin työharjoittelua edeltäneessä kuulusteluopetuksessa vaaditaan.