Etäopetuksen kehittäminen Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoululle
Kemppi, Minna (2021)
Kemppi, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083041
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite oli kehittää Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun etäopetusta. Tarve kehittämistyölle syntyi vuonna 2020 alkaneen koronapandemian myötä, jolloin myös kuvataidekoulut siirtyivät etäopetukseen. Hankkeen aikana etsin vastauksia siihen, minkälainen on hyvä oppimisympäristö, minkälaista teknologiaa tarvitaan ja minkälainen oppimismateriaali tukee mielekästä oppimista.
Kehittämishankkeen aluksi selvitin haastattelun avulla Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun opettajien kokemuksia ja toiveita etäopetuksen suhteen. Lisäksi perehdyin digitalisaation ja teknologian mahdollisuuksiin opetuksessa. Kehittämishankkeen aikana tein yhteistyötä Ilona IT:n kanssa. Yhteistyön tuloksena etäopetuksen kehittämishankkeessa aloitettiin Bulb-sovelluksen testaus.
Kehittämishanke toteutettiin Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun lähiopetusryhmän ja etäopetuksen testiryhmän avulla. Opetus tapahtui molemmilla ryhmillä Bulb-sovelluksen avulla. Etäopetuksen testiryhmältä kerättiin palaute kyselyn avulla.
Testauksen tuloksena saatiin tietoa Bulbin hyödyntämisestä opetuskäytössä.
Etäopetustestiryhmältä saatiin kyselyn avulla tietoa, millaiset tehtävät, tehtävämateriaalit, opetusmateriaalit ja etäkurssin kesto soveltuvat etäopetukseen.
Prosessin aikana on selvinnyt, että etäopetuskursseille on tarvetta. Etäkurssien avulla on mahdollista lisätä taiteen harrastamisen saavutettavuutta. Tämän kehittämishankkeen tuloksia voidaan hyödyntää uusien etäopetuskurssien suunnittelussa. Kehittämistyötä ja Bulb-sovelluksen testaamista opetuskäytössä jatketaan keväällä 2021. The goal of my thesis was to develop distance learning in Forssa Art School for Children and Youth. The need for development work arose with the corona pandemic that began in 2020, when art schools also switched to distance education. The project seeks solutions to good learning environment, technology and material that supports meaningful learning.
At the beginning of this development project, I interviewed Forssa Art School’s teachers of their experiences and expectations regarding distance learning. In addition, I explored the possibilities of digitalization and technology in teaching. During the development project, I collaborated with Ilona IT. As a result of the collaboration, testing of the Bulb application was started in a distance learning development project.
The development project was implemented with the help of the contact teaching group and the distance learning test group of the Forssa Art School for Children and Youth. Teaching was done in both groups using the Bulb application. Feedback was collected through a questionnaire from the distance learning test group.
As a result of the testing, information was gathered on the Bulb in educational use. The survey for the distance learning test group provided information on what tasks, materials, teaching materials and the duration of the distance learning course are suitable for distance learning.
During the process, it has become clear that there is a need for distance learning courses. Distance courses can increase the accessibility of art. This development project was a start for development of distance learning at the Forssa Art School for Children and Youths. The results of this development project can be utilized in planning of new distance learning courses. Development work and testing of the Bulb application in educational use will continue in spring 2021.
Kehittämishankkeen aluksi selvitin haastattelun avulla Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun opettajien kokemuksia ja toiveita etäopetuksen suhteen. Lisäksi perehdyin digitalisaation ja teknologian mahdollisuuksiin opetuksessa. Kehittämishankkeen aikana tein yhteistyötä Ilona IT:n kanssa. Yhteistyön tuloksena etäopetuksen kehittämishankkeessa aloitettiin Bulb-sovelluksen testaus.
Kehittämishanke toteutettiin Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulun lähiopetusryhmän ja etäopetuksen testiryhmän avulla. Opetus tapahtui molemmilla ryhmillä Bulb-sovelluksen avulla. Etäopetuksen testiryhmältä kerättiin palaute kyselyn avulla.
Testauksen tuloksena saatiin tietoa Bulbin hyödyntämisestä opetuskäytössä.
Etäopetustestiryhmältä saatiin kyselyn avulla tietoa, millaiset tehtävät, tehtävämateriaalit, opetusmateriaalit ja etäkurssin kesto soveltuvat etäopetukseen.
Prosessin aikana on selvinnyt, että etäopetuskursseille on tarvetta. Etäkurssien avulla on mahdollista lisätä taiteen harrastamisen saavutettavuutta. Tämän kehittämishankkeen tuloksia voidaan hyödyntää uusien etäopetuskurssien suunnittelussa. Kehittämistyötä ja Bulb-sovelluksen testaamista opetuskäytössä jatketaan keväällä 2021.
At the beginning of this development project, I interviewed Forssa Art School’s teachers of their experiences and expectations regarding distance learning. In addition, I explored the possibilities of digitalization and technology in teaching. During the development project, I collaborated with Ilona IT. As a result of the collaboration, testing of the Bulb application was started in a distance learning development project.
The development project was implemented with the help of the contact teaching group and the distance learning test group of the Forssa Art School for Children and Youth. Teaching was done in both groups using the Bulb application. Feedback was collected through a questionnaire from the distance learning test group.
As a result of the testing, information was gathered on the Bulb in educational use. The survey for the distance learning test group provided information on what tasks, materials, teaching materials and the duration of the distance learning course are suitable for distance learning.
During the process, it has become clear that there is a need for distance learning courses. Distance courses can increase the accessibility of art. This development project was a start for development of distance learning at the Forssa Art School for Children and Youths. The results of this development project can be utilized in planning of new distance learning courses. Development work and testing of the Bulb application in educational use will continue in spring 2021.