Positiivisen psykologian hyödyntäminen hotelli Långvikin johtamisessa
Korhonen, Tuomas (2021)
Lataukset:
Korhonen, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052942
Tiivistelmä
Oletko joskus itse miettinyt, millainen esimies haluaisit olla? Tai kenties millainen esimies sinulla tällä hetkellä on? Toimiiko esimiehesi mielestäsi kontrolloitavasti vai onko esimiehesi enemmin valmentajan kengissä. Positiivista psykologiaa tutkiessasi sinulle voi aueta kenties uusia ovia tulevaisuuden johtamista varten.
Tämän opinnäytetyön aikomuksena on ratkaista, kuinka Hotelli Långvik voisi hyödyntää positiivisen psykologian tutkimusta hotellin esimiesjohtamisessa. Vastausta päätutkimusongelmalle, etsitään erilaisten alaongelmien avulla. Mielenkiintoisuus nousee esille siinä, kuinka positiivisella johtajuudella voitaisiin vaikuttaa työn imuun, sekä työntekijöiden sitoutumiseen. Työn imulla on vaikutuksia työntekijän onnellisuuteen, henkiseen, sekä fyysiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Työn imu on myös kytköksissä työntekijöiden sitoutumiseen. Sitoutumiseen liittyy puolestaan positiivisen psykologian eri osa-alueet ja esimiesjohtamisen erilaiset tavat.
Positiivisen psykologian keskeinen tavoite on löytää keinoja, joilla voitaisiin lisätä ihmisten hyvinvointia ja onnellisuutta. Työn tietoperusta on rajattu positiiviseen organisaatiopsykologiaan ja positiiviseen johtamiseen. Tietoperusta sisältää tutkimusta työn imusta, onnellisuudesta, psykologisesta pääomasta, positiivisesta johtamisesta ja sisäisestä motivaatiosta.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hotelli Långvikille. Hotelli Långvik on kylpylähotelli Kirkkonummella. Hotelli lanseerasi kesällä 2020 uuden organisaatiomuutoksen, joka toimii matriisiorganisaation mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2020. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa vahvuuksia ja kehityskohteita Hotelli Långvikin esimiesten johtamisessa, hyödyntäen positiivista psykologiaa. Tutkimus rajattiin hotellin vastaanoton, ravintolan ja keittiön henkilöstöön. Tutkimuksessa käytettiin monimenetelmällisyyttä osana laadullista- ja määrällistä lähestymistapaa, jossa esimiehiä haastateltiin ja työntekijöille laadittiin kyselylomake.
Tutkimuksen mukaan Hotelli- Långvikin kannattaisi tulevaisuudessa luoda enemmän keinoja, joilla luodaan työntekijöille innostusta, sekä yhtenäistää työyhteisöään. Lisäksi työntekijöitä kannustettaisiin puhumaan omista tuntemuksista enemmän, ja johdon tulisi olla enemmän läsnä työntekijöittensä kanssa. Johdon tulee myös miettiä tulevaisuudessa mikä on pitkällä aikavälillä kannattavaa yritykselle, esimerkiksi työntekijöiden määrä suhteessa tehtävän työn määrä. Tällä on huomattava vaikutus ihmisten yleiseen hyvinvointiin, työn imuun ja sitoutuneisuuteen. Työyhteisössä tulisi myös kehittää kommunikointi taitoja positiivisessa ja rakentavassa mielessä. Sisäisen motivaation kannalta olisi myös tärkeää kuunnella työntekijöiden kehitysehdotuksia ja ottaa heidän mielipiteensä huomioon konkretian tasolle. Panostamalla edellä mainittuihin seikkoihin, työpaikalla voidaan edistää työn imua ja sitoutuneisuutta, mikä johtaa tuloksellisempaan yritysmalliin.
Tämän opinnäytetyön aikomuksena on ratkaista, kuinka Hotelli Långvik voisi hyödyntää positiivisen psykologian tutkimusta hotellin esimiesjohtamisessa. Vastausta päätutkimusongelmalle, etsitään erilaisten alaongelmien avulla. Mielenkiintoisuus nousee esille siinä, kuinka positiivisella johtajuudella voitaisiin vaikuttaa työn imuun, sekä työntekijöiden sitoutumiseen. Työn imulla on vaikutuksia työntekijän onnellisuuteen, henkiseen, sekä fyysiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Työn imu on myös kytköksissä työntekijöiden sitoutumiseen. Sitoutumiseen liittyy puolestaan positiivisen psykologian eri osa-alueet ja esimiesjohtamisen erilaiset tavat.
Positiivisen psykologian keskeinen tavoite on löytää keinoja, joilla voitaisiin lisätä ihmisten hyvinvointia ja onnellisuutta. Työn tietoperusta on rajattu positiiviseen organisaatiopsykologiaan ja positiiviseen johtamiseen. Tietoperusta sisältää tutkimusta työn imusta, onnellisuudesta, psykologisesta pääomasta, positiivisesta johtamisesta ja sisäisestä motivaatiosta.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hotelli Långvikille. Hotelli Långvik on kylpylähotelli Kirkkonummella. Hotelli lanseerasi kesällä 2020 uuden organisaatiomuutoksen, joka toimii matriisiorganisaation mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2020. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa vahvuuksia ja kehityskohteita Hotelli Långvikin esimiesten johtamisessa, hyödyntäen positiivista psykologiaa. Tutkimus rajattiin hotellin vastaanoton, ravintolan ja keittiön henkilöstöön. Tutkimuksessa käytettiin monimenetelmällisyyttä osana laadullista- ja määrällistä lähestymistapaa, jossa esimiehiä haastateltiin ja työntekijöille laadittiin kyselylomake.
Tutkimuksen mukaan Hotelli- Långvikin kannattaisi tulevaisuudessa luoda enemmän keinoja, joilla luodaan työntekijöille innostusta, sekä yhtenäistää työyhteisöään. Lisäksi työntekijöitä kannustettaisiin puhumaan omista tuntemuksista enemmän, ja johdon tulisi olla enemmän läsnä työntekijöittensä kanssa. Johdon tulee myös miettiä tulevaisuudessa mikä on pitkällä aikavälillä kannattavaa yritykselle, esimerkiksi työntekijöiden määrä suhteessa tehtävän työn määrä. Tällä on huomattava vaikutus ihmisten yleiseen hyvinvointiin, työn imuun ja sitoutuneisuuteen. Työyhteisössä tulisi myös kehittää kommunikointi taitoja positiivisessa ja rakentavassa mielessä. Sisäisen motivaation kannalta olisi myös tärkeää kuunnella työntekijöiden kehitysehdotuksia ja ottaa heidän mielipiteensä huomioon konkretian tasolle. Panostamalla edellä mainittuihin seikkoihin, työpaikalla voidaan edistää työn imua ja sitoutuneisuutta, mikä johtaa tuloksellisempaan yritysmalliin.