Oulun yliopiston maantieteen tutkimusyksikön populaarisen tiedeviestinnän kehittäminen
Kärenlampi, Anu (2021)
Kärenlampi, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102272754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102272754
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistehtävä ja sen tarkoitus on kehittää Oulun yliopiston maantieteen tutkimusyksikön populaarista tiedeviestintää ja tutkia sen toimivuutta. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään yksikön yleistajuiseen tiedeviestintään hyviä viestinnän keinoja.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, koska laadullisen tutkimuksen lähtökohtana on ensisijaisesti todellisen tilanteen kuvaaminen. Menetelmä sopi aiheeseen myös opinnäytetyön tavoitteen takia. Tavoitteena oli löytää uusia keinoja maantieteen tutkimusyksikön ulkoisen tiedeviestinnän läpivientiin.
Tutkimusaineistona hyödynnettiin Oulun yliopiston ja maantieteen tutkimusyksikön nettisivuja, yksikön johtajan luovuttamaa materiaalia ja sähköpostiviestejä ja Oulun yliopiston Patio intranettiä. Tutkimusta varten perehdyttiin moninaiseen kirjallisuuteen ja tiedeartikkeleihin, joissa käsiteltiin viestinnän suunnittelua, tiedeviestintää ja sen popularisointia.
Tutkimusyksikön nykytila-analyysiin kerättiin kokemusperäistä eli empiiristä tietoa haastatteluiden avulla. Kysymykset laadittiin yksikön sen hetkisiä käytäntöjä silmällä pitäen. Kysymyksiä varioitiin kunkin henkilön kohdalla toimenkuvien mukaan.
Haastatteluiden avulla saatiin hyvä käsitys siitä, miten maantieteen tutkimusyksikön ulkoinen tiedeviestintä organisoitiin ja miten yksikössä työskentelevät tutkijat edesauttoivat oman tutkimuksena popularisointia. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa myös tutkimusyksikön populaarisen tiedeviestinnän haasteista ja maantieteen tutkimusyksikön ja Oulun yliopiston viestinnän yhteistyöstä.
Tutkimus osoitti, että tiedeviestinnän popularisointi oli maantieteen tutkimusyksikön tutkijoiden oman arvioinnin ja ajan varassa, eikä siihen käytettyä aikaa ja tehtyä työtä mitattu taikka seurattu millään tavalla. Yksikön tiedeviestintä painottui tutkimustuloksien lähettämiseen tiedeyhteisön eri kanaviin ja referee-artikkeleiden julkaisuun.
Jatkokehitysehdotukset sisällytettiin raportin neljänteen lukuun. Kehitysehdotuksissa otettiin esille strategian laatimisen ja viestinnän strategisten päämäärien ja tavoitteiden määrittelyn tärkeys. Kehitysehdotuksiin lisättiin myös viestinnän suunnittelu, viestinnän ohjeistukset, koulutukset, kannusteet ja sosiaalisen median alustojen hyödyntäminen sekä tutkimusyksikön verkkosivujen vaikuttavuuden merkitys.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, koska laadullisen tutkimuksen lähtökohtana on ensisijaisesti todellisen tilanteen kuvaaminen. Menetelmä sopi aiheeseen myös opinnäytetyön tavoitteen takia. Tavoitteena oli löytää uusia keinoja maantieteen tutkimusyksikön ulkoisen tiedeviestinnän läpivientiin.
Tutkimusaineistona hyödynnettiin Oulun yliopiston ja maantieteen tutkimusyksikön nettisivuja, yksikön johtajan luovuttamaa materiaalia ja sähköpostiviestejä ja Oulun yliopiston Patio intranettiä. Tutkimusta varten perehdyttiin moninaiseen kirjallisuuteen ja tiedeartikkeleihin, joissa käsiteltiin viestinnän suunnittelua, tiedeviestintää ja sen popularisointia.
Tutkimusyksikön nykytila-analyysiin kerättiin kokemusperäistä eli empiiristä tietoa haastatteluiden avulla. Kysymykset laadittiin yksikön sen hetkisiä käytäntöjä silmällä pitäen. Kysymyksiä varioitiin kunkin henkilön kohdalla toimenkuvien mukaan.
Haastatteluiden avulla saatiin hyvä käsitys siitä, miten maantieteen tutkimusyksikön ulkoinen tiedeviestintä organisoitiin ja miten yksikössä työskentelevät tutkijat edesauttoivat oman tutkimuksena popularisointia. Haastatteluiden avulla saatiin tietoa myös tutkimusyksikön populaarisen tiedeviestinnän haasteista ja maantieteen tutkimusyksikön ja Oulun yliopiston viestinnän yhteistyöstä.
Tutkimus osoitti, että tiedeviestinnän popularisointi oli maantieteen tutkimusyksikön tutkijoiden oman arvioinnin ja ajan varassa, eikä siihen käytettyä aikaa ja tehtyä työtä mitattu taikka seurattu millään tavalla. Yksikön tiedeviestintä painottui tutkimustuloksien lähettämiseen tiedeyhteisön eri kanaviin ja referee-artikkeleiden julkaisuun.
Jatkokehitysehdotukset sisällytettiin raportin neljänteen lukuun. Kehitysehdotuksissa otettiin esille strategian laatimisen ja viestinnän strategisten päämäärien ja tavoitteiden määrittelyn tärkeys. Kehitysehdotuksiin lisättiin myös viestinnän suunnittelu, viestinnän ohjeistukset, koulutukset, kannusteet ja sosiaalisen median alustojen hyödyntäminen sekä tutkimusyksikön verkkosivujen vaikuttavuuden merkitys.