Terveydenhuollon ammattilaiset sähköisten palveluiden käyttäjinä ja kehittäjinä
Herukka, Anna; Tuohimaa, Tanja; Kiviniemi, Liisa; Koivunen, Kirsi (2021)
Herukka, Anna
Tuohimaa, Tanja
Kiviniemi, Liisa
Koivunen, Kirsi
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102262710
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla avoterveydenhuollossa työskentelevän terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia sähköisistä terveyspalveluista, niiden kehittämisestä ja terveydenhuollon ammattilaisten sähköisten palvelujen käytön osaamista.
Aineisto ja menetelmät: Tutkimus oli poikkileikkaustutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tulokset: Terveydenhuollon ammattilaisten digiosaamisen taidot olivat hyvät. Tulosten mukaan nuoret ja lyhyen työuran omaavat terveydenhuollon ammattilaiset saivat vähiten tukea ja ohjausta sähköisten palvelujen käyttöön. Sähköisten palvelujen käyttöä hidastivat riittämätön koulutus ja resurssointi. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät olleet mukana sähköisten palvelujen suunnittelussa.
Päätelmät: Terveydenhuollon ammattilaisten erilaiset osaamistarpeet edellyttävät räätälöityä koulutusta ja perehdytystä sähköisten palvelujen käyttöönotossa ja kehittämisessä. Lisäksi tarvitaan koko organisaation yhteinen visio ja toimintamalli. Terveydenhuollon ammattilaisten osallisuuden vahvistaminen sekä esimiesten sitoutuminen ja heiltä saatu tuki ovat tärkeitä sähköisten palvelujen kehittämisen onnistumisessa.
Aineisto ja menetelmät: Tutkimus oli poikkileikkaustutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tulokset: Terveydenhuollon ammattilaisten digiosaamisen taidot olivat hyvät. Tulosten mukaan nuoret ja lyhyen työuran omaavat terveydenhuollon ammattilaiset saivat vähiten tukea ja ohjausta sähköisten palvelujen käyttöön. Sähköisten palvelujen käyttöä hidastivat riittämätön koulutus ja resurssointi. Terveydenhuollon ammattilaiset eivät olleet mukana sähköisten palvelujen suunnittelussa.
Päätelmät: Terveydenhuollon ammattilaisten erilaiset osaamistarpeet edellyttävät räätälöityä koulutusta ja perehdytystä sähköisten palvelujen käyttöönotossa ja kehittämisessä. Lisäksi tarvitaan koko organisaation yhteinen visio ja toimintamalli. Terveydenhuollon ammattilaisten osallisuuden vahvistaminen sekä esimiesten sitoutuminen ja heiltä saatu tuki ovat tärkeitä sähköisten palvelujen kehittämisen onnistumisessa.