Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Uraohjauksen kehittäminen palvelumuotoilun avulla ammatillisessa koulutuksessa
Perhomaa, Lea (2021)
Perhomaa, Lea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242638
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ammatillisen koulutuksen uraohjauksen käytänteiden kehittämistä palvelumuotoilun menetelmien avulla. Tarkastelussa on ammatillisen toisen asteen matkailualan koulutus, jonka uraohjaukseen liittyviä käytänteitä kehitetään asiakaslähtöisesti. Ammatillisen koulutuksen isona valtakunnallisena haasteena nähdään opintojen negatiivinen keskeyttäminen ja läpäisyn parantaminen. Kehittämistyön tavoite on tutkia palvelumuotoilun prosessin ja työkalujen hyödyntämismahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen uraohjauksen kehittämistyössä ja em. haasteiden ratkaisussa.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoilun prosessi rajattiin tässä työssä matkailualan koulutukseen, mutta menetelmä on sovellettavissa laajasti ammatillisen koulutuksen kehittämistyöhön. Tutkimusaineisto koostuu taustatutkimuksen haastattelukyselyn aineistosta ja yhteistoiminnallisen kehittämistyöpajan raporteista sekä tuotoksista. Teoriaviitekehys kattaa sekä ammatillisen koulutuksen, uraohjauksen että palvelumuotoilun käsitteet.
Palvelumuotoiluprosessin kvalitatiivisen taustatutkimuksen aineisto analysoitiin fenomenologisella metodilla, joka tietyiltä osin mukailee myös laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Käsittelyssä lähtökohtana on ihmisen kokemus. Etukäteen määritellyt teemat olivat uraohjaus ja sen kehittäminen, digitalisaation hyödyntäminen ja opintojen keskeyttämisen ehkäisy ja läpäisyn parantaminen.
Palvelumuotoiluprosessi eteni vaiheittain, osin iteratiivisesti. Toimintaympäristön ja taustatutkimuksen analysoinnin jälkeen, prosessia jatkettiin yhteistoiminnallisella kehittämistyöskentelyllä. Yhteistoiminnalliseen kehittämistyöhön osallistuivat matkailualan opiskelijat sekä matkailualan tiimi.
Kehittämistyön tuloksia tarkastelemalla nähdään, että opiskelija-asiakkaan osallistaminen kehittämistyöhön on tärkeää. Taustatutkimuksen ja kehittämistyöpajan tulosten mukaan opiskelijoilla ei ole vielä riittävästi tietoa tai käsitystä, mitä uraohjaus käsitteenä tai käytännössä tarkoittaa. He kuitenkin osaavat nostaa esiin useita ohjauksen tärkeitä elementtejä omissa tarpeissaan ja toiveissaan. Lisäksi heillä on näkemyksiä siitä, miten negatiivisia keskeyttämisiä voitaisiin ehkäistä ja läpäisyä parantaa. Kun näiden haasteiden ja uraohjauksen suhdetta tarkastellaan, voidaan uraohjausta kehittämällä pyrkiä myös vastaamaan näihin haasteisiin.
Tulosten tarkastelun valossa, tärkeänä voidaan pitää uraohjauksen kehittämistä opiskelijalähtöisesti niin, että opiskelijoita kuullaan ja heidät otetaan kehittämistyöhön mukaan. Tämänhetkinen opiskelijoiden kokemus on, että uraohjausta toteutetaan vähän, eikä se vielä ole järjestelmällistä vaan satunnaista.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoilun prosessi rajattiin tässä työssä matkailualan koulutukseen, mutta menetelmä on sovellettavissa laajasti ammatillisen koulutuksen kehittämistyöhön. Tutkimusaineisto koostuu taustatutkimuksen haastattelukyselyn aineistosta ja yhteistoiminnallisen kehittämistyöpajan raporteista sekä tuotoksista. Teoriaviitekehys kattaa sekä ammatillisen koulutuksen, uraohjauksen että palvelumuotoilun käsitteet.
Palvelumuotoiluprosessin kvalitatiivisen taustatutkimuksen aineisto analysoitiin fenomenologisella metodilla, joka tietyiltä osin mukailee myös laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Käsittelyssä lähtökohtana on ihmisen kokemus. Etukäteen määritellyt teemat olivat uraohjaus ja sen kehittäminen, digitalisaation hyödyntäminen ja opintojen keskeyttämisen ehkäisy ja läpäisyn parantaminen.
Palvelumuotoiluprosessi eteni vaiheittain, osin iteratiivisesti. Toimintaympäristön ja taustatutkimuksen analysoinnin jälkeen, prosessia jatkettiin yhteistoiminnallisella kehittämistyöskentelyllä. Yhteistoiminnalliseen kehittämistyöhön osallistuivat matkailualan opiskelijat sekä matkailualan tiimi.
Kehittämistyön tuloksia tarkastelemalla nähdään, että opiskelija-asiakkaan osallistaminen kehittämistyöhön on tärkeää. Taustatutkimuksen ja kehittämistyöpajan tulosten mukaan opiskelijoilla ei ole vielä riittävästi tietoa tai käsitystä, mitä uraohjaus käsitteenä tai käytännössä tarkoittaa. He kuitenkin osaavat nostaa esiin useita ohjauksen tärkeitä elementtejä omissa tarpeissaan ja toiveissaan. Lisäksi heillä on näkemyksiä siitä, miten negatiivisia keskeyttämisiä voitaisiin ehkäistä ja läpäisyä parantaa. Kun näiden haasteiden ja uraohjauksen suhdetta tarkastellaan, voidaan uraohjausta kehittämällä pyrkiä myös vastaamaan näihin haasteisiin.
Tulosten tarkastelun valossa, tärkeänä voidaan pitää uraohjauksen kehittämistä opiskelijalähtöisesti niin, että opiskelijoita kuullaan ja heidät otetaan kehittämistyöhön mukaan. Tämänhetkinen opiskelijoiden kokemus on, että uraohjausta toteutetaan vähän, eikä se vielä ole järjestelmällistä vaan satunnaista.