Elämys partiojohtamisessa ja -toiminnassa
Helimäki, Vilma (2021)
Helimäki, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232607
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elämystä partiojohtamisessa sekä partiotoiminnassa. Työn toimeksiantajana oli Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka elämys vaikuttaa partiojohtamiseen, ja miten elämys näkyy partiotoiminnassa. Tavoitteena oli tuottaa Suomen Partiolaisille tutkimustietoa, jota voidaan hyödyntää harrastustoiminnan kehittämisessä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa (8) partiojohtajaa syksyllä 2020. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta. Teoriassa käsiteltiin partiotoimintaa, elämystä elämyskolmion ja -pedagogiikan näkökulmista, seikkailua ja seikkailukasvatusta, johtamista sekä johtajuutta. Tutkimusosuudessa perehdyttiin laadullisen tutkimuksen sekä teemahaastattelun teoriaan. Tämän viitekehyksen avulla partion toimintaa sovellettiin matkailualan tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimuksessa selvisi, että partiojohtajien käsitys elämyksestä jakaantuu kahteen pääkohtaan. Elämyksiä voidaan kokea arjessa pitkällä aikatähtäimellä sekä suurien kohokohtien myötä. Johtajan rooli elämyksien ja oppimisen suhteen koettiin mahdollistajana. Partiossa johtamisen kokemukset rinnastettiin usein siihen, milloin partioharrastus on aloitettu. Nousujohteinen kehittyminen ja kehittäminen oli usein johtajaa eteenpäin vievä tekijä. Elämyksellinen toiminta koettiin täydentävänä tekijänä partion arvomaailman merkitykselle.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa (8) partiojohtajaa syksyllä 2020. Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä tutkimusosuudesta. Teoriassa käsiteltiin partiotoimintaa, elämystä elämyskolmion ja -pedagogiikan näkökulmista, seikkailua ja seikkailukasvatusta, johtamista sekä johtajuutta. Tutkimusosuudessa perehdyttiin laadullisen tutkimuksen sekä teemahaastattelun teoriaan. Tämän viitekehyksen avulla partion toimintaa sovellettiin matkailualan tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimuksessa selvisi, että partiojohtajien käsitys elämyksestä jakaantuu kahteen pääkohtaan. Elämyksiä voidaan kokea arjessa pitkällä aikatähtäimellä sekä suurien kohokohtien myötä. Johtajan rooli elämyksien ja oppimisen suhteen koettiin mahdollistajana. Partiossa johtamisen kokemukset rinnastettiin usein siihen, milloin partioharrastus on aloitettu. Nousujohteinen kehittyminen ja kehittäminen oli usein johtajaa eteenpäin vievä tekijä. Elämyksellinen toiminta koettiin täydentävänä tekijänä partion arvomaailman merkitykselle.