Poliisiopiskelijoiden kokema psykologisen tuen tarve Poliisi (AMK)-tutkinnon aikana
Ståhle, Liselotte (2021)
Ståhle, Liselotte
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia poliisiopiskelijoiden kokemaa psykologisen tuen tarvetta. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin kysely Wepropol-ohjelmalla ja se lähetettiin yhteensä 179:e Poliisi (AMK) -tutkinnon opiskelijalle, joista 52 vastasi kyselyyn.
Tutkimuksen alussa tehdyssä kirjallisuuskatsauksessa käydään tarkemmin läpi mielenterveyden käsitettä, henkistä hyvinvointia, opiskelijoiden hyvinvointia sekä Poliisi (AMK)-tutkinnon opintosuunnitelmaa liittyen aiheeseen. Opiskelijoiden mielenterveys puhututtaa paljon ja sitä on tutkittu useasti, mutta ei aikaisemmin Poliisiammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista olivat tyytyväisiä siihen tukeen mitä koulu antaa ei-vätkä olleet kaivanneet psykologista tukea. 19% vastaajista olivat kokeneet tarvitsevansa psykolo-gista tukea Polamkin aikaisten opintojensa aikana. Lisäksi voitiin huomata, että esimerkiksi stressinhallinnasta ei vastaajien mukana tuntiopetuksessa puhuttu riittävästi.
Koska vastausprosentti jäi alhaiseksi, ei tutkimusta voida pitää täysin luotettavana. Tulevaisuudessa olisi kuitenkin hyvä tutkia poliisiopiskelijoiden henkistä hyvinvointia tarkemmin.
Tutkimuksen alussa tehdyssä kirjallisuuskatsauksessa käydään tarkemmin läpi mielenterveyden käsitettä, henkistä hyvinvointia, opiskelijoiden hyvinvointia sekä Poliisi (AMK)-tutkinnon opintosuunnitelmaa liittyen aiheeseen. Opiskelijoiden mielenterveys puhututtaa paljon ja sitä on tutkittu useasti, mutta ei aikaisemmin Poliisiammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista olivat tyytyväisiä siihen tukeen mitä koulu antaa ei-vätkä olleet kaivanneet psykologista tukea. 19% vastaajista olivat kokeneet tarvitsevansa psykolo-gista tukea Polamkin aikaisten opintojensa aikana. Lisäksi voitiin huomata, että esimerkiksi stressinhallinnasta ei vastaajien mukana tuntiopetuksessa puhuttu riittävästi.
Koska vastausprosentti jäi alhaiseksi, ei tutkimusta voida pitää täysin luotettavana. Tulevaisuudessa olisi kuitenkin hyvä tutkia poliisiopiskelijoiden henkistä hyvinvointia tarkemmin.