Esimiesoppaan laatiminen Ravintolamaailma Ylivieskalle
Räihä, Taina (2021)
Räihä, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ravintolamaailma Ylivieska. Ravintolamaailma Ylivieska on Ylivieskan Prisman yhteydessä toimiva kolmen eri ravintolakonseptin, Presson, Pizzabuffan ja Hesburgerin, yhdistelmä, joka kuuluu Osuuskauppa KPO:aan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia esimiesopas yrityksen päivittäisen johtamisen kehittämiseksi. Esimiesoppaan tarkoituksena on selkeyttää esimiesten yhteisiä pelisääntöjä sekä vuoropäälliköiden työtehtäviä ja vastuualueita.
Teoriaosuuden kolme pääteemaa ovat henkilöstöjohtaminen, esimiestyö ja palveluiden markkinointi. Henkilöstöjohtamisen osiossa käsiteltiin henkilöstöjohtamista yleisesti käsitteenä, henkilöstöstrategiaa ja -politiikkaa sekä ihmisten johtamista. Esimiestyön osiossa käsiteltiin puolestaan esimiehen roolia ja tehtäviä, hyvän esimiehen ominaisuuksia, esimiestyön haasteita, esimiestä itsensä johtajana sekä esimiestä henkilöstöjohtajana. Palveluiden markkinoinnin osiossa käsiteltiin palveluita ja niiden ominaisuuksia, palveluiden markkinoinnin kilpailukeinoja sekä palvelun laatua ja palvelun laadun kriteerejä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi esimiesopas. Opinnäytetyössä on kuvattu esimiesoppaan sisältöä, mutta kokonaisuudessaan sitä ei julkaista. Esimiesopas on tarkoitettu esimiehille avuksi päivittäisen johtamisen selkeyttämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia esimiesopas yrityksen päivittäisen johtamisen kehittämiseksi. Esimiesoppaan tarkoituksena on selkeyttää esimiesten yhteisiä pelisääntöjä sekä vuoropäälliköiden työtehtäviä ja vastuualueita.
Teoriaosuuden kolme pääteemaa ovat henkilöstöjohtaminen, esimiestyö ja palveluiden markkinointi. Henkilöstöjohtamisen osiossa käsiteltiin henkilöstöjohtamista yleisesti käsitteenä, henkilöstöstrategiaa ja -politiikkaa sekä ihmisten johtamista. Esimiestyön osiossa käsiteltiin puolestaan esimiehen roolia ja tehtäviä, hyvän esimiehen ominaisuuksia, esimiestyön haasteita, esimiestä itsensä johtajana sekä esimiestä henkilöstöjohtajana. Palveluiden markkinoinnin osiossa käsiteltiin palveluita ja niiden ominaisuuksia, palveluiden markkinoinnin kilpailukeinoja sekä palvelun laatua ja palvelun laadun kriteerejä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi esimiesopas. Opinnäytetyössä on kuvattu esimiesoppaan sisältöä, mutta kokonaisuudessaan sitä ei julkaista. Esimiesopas on tarkoitettu esimiehille avuksi päivittäisen johtamisen selkeyttämiseen.