Suomen lasimuseon museokaupan toiminnan kehittäminen
Viita-aho, Suvi (2021)
Viita-aho, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102232589
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli museokaupan toiminnan kehittäminen ja konseptointi. Tavoitteena oli museokaupan houkuttelevuuden vahvistaminen asiakkaiden näkökulmasta sekä liiketaloudellisen kannattavuuden parantaminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen lasimuseo, joka on Riihimäen kaupungin omistama museo. Suomen lasimuseo on valtakunnallinen vastuumuseo, jonka tehtävänä on esitellä lasin historiaa sekä muotoilua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, erityisesti myymäläympäristön ja asiakaskokemuksen vaikutusta ostokäyttäytymiseen sekä brändimielikuvan syntymiseen. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään konseptointia ja tuotteistamista. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa perehdytään työssä käytettäviin tutkimusmenetelmiin, tässä tapauksessa haastatteluun ja kyselylomakkeeseen.
Suomen lasimuseon asiakkaille toteutettavien haastattelujen ja verkkokyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden toiveita Suomen lasimuseon museokaupan kehittämiseksi. Suomen lasimuseon museokaupan asiakaslähtöisessä konseptoinnissa käsitellään museokaupan valikoimaa, oheispalveluita, museokaupan ulkoasua sekä informaatiota. Museokaupan konseptoinnissa otetaan huomioon myös brändinäkyvyyden kehittäminen.
Huolimatta haastattelujen ja verkkokyselyn pienestä otannasta vastaukset olivat yhteneväisiä. Asiakkaat toivoivat Suomen lasimuseon museokaupalta uniikkia ja laadukasta valikoimaa. Valikoimaan toivottiin taide- ja näyttelyjulisteita, lahjatavaroita, kierrätysmateriaaleista valmistettuja esineitä sekä erilaisia sesonkituotteita. Museokaupan olisi hyvä vahvistaa museon brändiä teettämällä erilaisia logotuotteita sekä käyttämällä logoa pakkausmateriaaleissa. Tämän lisäksi museokaupan mainontaa, informaatiota sekä kalusteiden asettelua olisi hyvä vahvistaa ja selkiyttää.
Kehittämis- ja jatkotoimenpiteinä Suomen lasimuseon olisi hyvä lanseerata verkkokauppa, koska suurin osa kyselyyn vastanneista olisi kiinnostunut käyttämään verkkokaupan palveluita. Myös Riihimäki-tuotteiden lanseeraaminen tekisi kaupunkia tunnetuksi ja vahvistaisi alueen matkailubrändiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, erityisesti myymäläympäristön ja asiakaskokemuksen vaikutusta ostokäyttäytymiseen sekä brändimielikuvan syntymiseen. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään konseptointia ja tuotteistamista. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa perehdytään työssä käytettäviin tutkimusmenetelmiin, tässä tapauksessa haastatteluun ja kyselylomakkeeseen.
Suomen lasimuseon asiakkaille toteutettavien haastattelujen ja verkkokyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden toiveita Suomen lasimuseon museokaupan kehittämiseksi. Suomen lasimuseon museokaupan asiakaslähtöisessä konseptoinnissa käsitellään museokaupan valikoimaa, oheispalveluita, museokaupan ulkoasua sekä informaatiota. Museokaupan konseptoinnissa otetaan huomioon myös brändinäkyvyyden kehittäminen.
Huolimatta haastattelujen ja verkkokyselyn pienestä otannasta vastaukset olivat yhteneväisiä. Asiakkaat toivoivat Suomen lasimuseon museokaupalta uniikkia ja laadukasta valikoimaa. Valikoimaan toivottiin taide- ja näyttelyjulisteita, lahjatavaroita, kierrätysmateriaaleista valmistettuja esineitä sekä erilaisia sesonkituotteita. Museokaupan olisi hyvä vahvistaa museon brändiä teettämällä erilaisia logotuotteita sekä käyttämällä logoa pakkausmateriaaleissa. Tämän lisäksi museokaupan mainontaa, informaatiota sekä kalusteiden asettelua olisi hyvä vahvistaa ja selkiyttää.
Kehittämis- ja jatkotoimenpiteinä Suomen lasimuseon olisi hyvä lanseerata verkkokauppa, koska suurin osa kyselyyn vastanneista olisi kiinnostunut käyttämään verkkokaupan palveluita. Myös Riihimäki-tuotteiden lanseeraaminen tekisi kaupunkia tunnetuksi ja vahvistaisi alueen matkailubrändiä.