Kannattavuuden ja työntekijätyytyväisyyden parantaminen kokeilukulttuurin avulla
Koli, Juho (2021)
Koli, Juho
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102222545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102222545
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsiteltiin liiketoiminnan kehittämistä kokeilevan kehittämisen mallin mukaan ja kuvattiin toteutetun pilottiprojektin lopputuloksia. Jotta tulosten arviointi ei jäisi vain numeraaliselle ja prosessin tehostumista kuvaavalle tasolle, tutkittiin erikseen ja kuvattiin myös organisaation suhtautumista kokeilevaan kehittämiseen, sekä sitä onko kokeilevan kehittämisen mallin hyödyntämisellä vaikutuksia henkilöstötyytyväisyyteen. Tavoitteena oli saada selkeä kuva siitä, miten malliin suhtaudutaan organisaation eri tasoilla ja millaisia vaikutuksia sillä on tekijöiden kokemukseen työn merkityksellisyydestä.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen, toisiaan täydentävään osaan, joista ensimmäinen kuvaa kokeilemalla kehittämisen keinoin toteutettua konkreettista projektia, sen kulkua, havaintoja, oppimiskokemuksia, sekä lopputuloksia. Toinen osa on tutkimuksellinen ja siinä pyrittiin kohdistettujen kysely- ja haastattelututkimusten kautta selvittämään kokeilemalla toteutettuun projektiin osallisten tuntemuksia, asenteita ja ajatuksia kokeilevasta kehittämisestä, sekä sen mahdollisista vaikutuksista heidän työntekijäkokemukseensa.
Tutkimuksen lopputulos puolustaa liiketoiminnan kokeilevan kehittämisen mallia monesta eri näkökulmasta. Se on tulosten kannalta nopea, kevyt ja vähän resursseja sitova tapa, minkä lisäksi siihen liittyvät riskit ovat maltillisella tasolla. Parhaimmillaan sillä on myös selkeästi positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen, koska sen avulla on mahdollista antaa työntekijöille paljon vastuuta, merkityksellisyyden kokemusta ja tunne tärkeästä, asiakkaan hyväksi tehtävästä työstä. Organisaatiolle se puolestaan tarjoaa hyvän tavan pysyä kiinni liike-elämän nopeutuvissa sykleissä ja luotsia alati muuttuvissa asiakastarpeiden- ja vaatimusten sokkeloissa. Vain uudistuva, kehittyvä ja parempaan pyrkivä liiketoiminta voi pysyä pitkällä aikavälillä kannattavana. Kannattavuus taas on kaiken liiketoiminnan perusedellytys. Osaava ja resilientti henkilökunta on yrityksen sydän, joten kaikki keinot, joilla työntekijäkokemukseen voi myönteisesti vaikuttaa, kannattaa hyödyntää. Kokeilemalla kehittäminen tarjoaakin organisaatioille tutkimuksen perusteella kaksi tärkeää lopputulosta: pätevän mallin kehittää liiketoimintaa entistä kannattavammaksi ja samalla keinon tehdä työntekijöistä entistä tyytyväisempiä.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen, toisiaan täydentävään osaan, joista ensimmäinen kuvaa kokeilemalla kehittämisen keinoin toteutettua konkreettista projektia, sen kulkua, havaintoja, oppimiskokemuksia, sekä lopputuloksia. Toinen osa on tutkimuksellinen ja siinä pyrittiin kohdistettujen kysely- ja haastattelututkimusten kautta selvittämään kokeilemalla toteutettuun projektiin osallisten tuntemuksia, asenteita ja ajatuksia kokeilevasta kehittämisestä, sekä sen mahdollisista vaikutuksista heidän työntekijäkokemukseensa.
Tutkimuksen lopputulos puolustaa liiketoiminnan kokeilevan kehittämisen mallia monesta eri näkökulmasta. Se on tulosten kannalta nopea, kevyt ja vähän resursseja sitova tapa, minkä lisäksi siihen liittyvät riskit ovat maltillisella tasolla. Parhaimmillaan sillä on myös selkeästi positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen, koska sen avulla on mahdollista antaa työntekijöille paljon vastuuta, merkityksellisyyden kokemusta ja tunne tärkeästä, asiakkaan hyväksi tehtävästä työstä. Organisaatiolle se puolestaan tarjoaa hyvän tavan pysyä kiinni liike-elämän nopeutuvissa sykleissä ja luotsia alati muuttuvissa asiakastarpeiden- ja vaatimusten sokkeloissa. Vain uudistuva, kehittyvä ja parempaan pyrkivä liiketoiminta voi pysyä pitkällä aikavälillä kannattavana. Kannattavuus taas on kaiken liiketoiminnan perusedellytys. Osaava ja resilientti henkilökunta on yrityksen sydän, joten kaikki keinot, joilla työntekijäkokemukseen voi myönteisesti vaikuttaa, kannattaa hyödyntää. Kokeilemalla kehittäminen tarjoaakin organisaatioille tutkimuksen perusteella kaksi tärkeää lopputulosta: pätevän mallin kehittää liiketoimintaa entistä kannattavammaksi ja samalla keinon tehdä työntekijöistä entistä tyytyväisempiä.