Visuell identitet för företaget aLone in the woods
Telenius, Linda (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Telenius, Linda
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102212523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102212523
Tiivistelmä
Detta funktionella lärdomsprov gjordes åt företaget aLone in the woods på uppdrag av företagets ägare Lone Widestam. aLone in the Woods är ett friluftsföretag som erbjuder tillexempel paddlingsutflykter, vandringar och läger.
Lärdomsprovets syfte var att skapa en visuell identitet och grafisk manual åt företaget aLone in the woods så att uppdragsgivaren kan börja utveckla en nätsida åt företaget. Skribentens personliga mål var att genom metodiskt arbete sammanfatta en användbar visuell identitet, samt under processen utveckla sina egna professionella förmågor inom marknadsföring och varumärken.
Lärdomsprovets teorigrund var direkt anknuten till lärdomsprovets produkt, dvs. aLone in the woods visuella identitet. Teorigrunden för arbetet bestod av två enheter, varumärket och det visuella utseendet. I genomgången av teori om varumärket blev det klart vilka delar ett varumärke består av och vad som påverkar dem. Medan teorins fokus låg på den visuella aspekten av ett varumärke, klargjordes det också att det inte är den enda påverkande faktorn.
Den andra delen av teorigrunden, det visuella utseendet, innehöll en genomgång av alla de delområden som hör till det visuella utseendet. Dessa områden var namn, logo och kännetecken, typografi, färger och element.
Metoderna för att skapa den visuella identiteten framställdes efter teorigrunden. Den första arbetsmetoden bestod av en benchmarking-analys. I denna arbetsmetod jämfördes tre aktörers visuella identitet sinsemellan enligt benchmarking-analysens fem faser.
Den andra arbetsmetoden, konceptualisering, var en visuell sammanfattning av resultaten ur benchmarkinganalysen. Valet av arbetsmetod definierades med hjälp av teori, och sedan klargjordes de tre koncept för aLone in the woods visuella identitet, som skapats på basen av benchmarkingen.
Den visuella identiteten skapades på basen av uppdragsgivarens kommentarer på koncepten samt den teorigrund som framställts i lärdomsprovet. Den visuell identitetens skapning klargjordes, och sammanställdes sedan i en grafisk manual där elementens syfte och användning kom fram.
Lärdomsprovsprocessen började i november 2020 och slutfördes i februari 2021. Enligt lärdomsprovets mål skapade skribenten en visuell identitet och grafisk manual åt uppdragsgivaren, och utvecklade sin egen professionella kunskap inom marknadsföring och varumärken. Uppdragsgivaren fick också ett visuellt utseende som passar företaget och branschen, och kan användas för att utveckla företagets nätsida.
Lärdomsprovets syfte var att skapa en visuell identitet och grafisk manual åt företaget aLone in the woods så att uppdragsgivaren kan börja utveckla en nätsida åt företaget. Skribentens personliga mål var att genom metodiskt arbete sammanfatta en användbar visuell identitet, samt under processen utveckla sina egna professionella förmågor inom marknadsföring och varumärken.
Lärdomsprovets teorigrund var direkt anknuten till lärdomsprovets produkt, dvs. aLone in the woods visuella identitet. Teorigrunden för arbetet bestod av två enheter, varumärket och det visuella utseendet. I genomgången av teori om varumärket blev det klart vilka delar ett varumärke består av och vad som påverkar dem. Medan teorins fokus låg på den visuella aspekten av ett varumärke, klargjordes det också att det inte är den enda påverkande faktorn.
Den andra delen av teorigrunden, det visuella utseendet, innehöll en genomgång av alla de delområden som hör till det visuella utseendet. Dessa områden var namn, logo och kännetecken, typografi, färger och element.
Metoderna för att skapa den visuella identiteten framställdes efter teorigrunden. Den första arbetsmetoden bestod av en benchmarking-analys. I denna arbetsmetod jämfördes tre aktörers visuella identitet sinsemellan enligt benchmarking-analysens fem faser.
Den andra arbetsmetoden, konceptualisering, var en visuell sammanfattning av resultaten ur benchmarkinganalysen. Valet av arbetsmetod definierades med hjälp av teori, och sedan klargjordes de tre koncept för aLone in the woods visuella identitet, som skapats på basen av benchmarkingen.
Den visuella identiteten skapades på basen av uppdragsgivarens kommentarer på koncepten samt den teorigrund som framställts i lärdomsprovet. Den visuell identitetens skapning klargjordes, och sammanställdes sedan i en grafisk manual där elementens syfte och användning kom fram.
Lärdomsprovsprocessen började i november 2020 och slutfördes i februari 2021. Enligt lärdomsprovets mål skapade skribenten en visuell identitet och grafisk manual åt uppdragsgivaren, och utvecklade sin egen professionella kunskap inom marknadsföring och varumärken. Uppdragsgivaren fick också ett visuellt utseende som passar företaget och branschen, och kan användas för att utveckla företagets nätsida.