Luova leikki on tärkeää, kuten leikki ylipäätänsä! : luovan leikin merkittävyyden selvittäminen varhaiskasvatuksen henkilöstön ja vanhempien näkökulmista
Hyökki, Annette; Isotalo, Katja (2021)
Lataukset:
Hyökki, Annette
Isotalo, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102212521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102212521
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää luovan leikin merkitystä oppimisen mahdollistajana varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä kahdelta eri kohderyhmältä. Kohderyhminä toimivat toimeksiantajamme varhaiskasvatuksen henkilöstö sekä yksikön lasten vanhemmat. Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Hollolan varhaiskasvatuspalvelut, yksikkönä toimi Salpakankaan päiväkoti. Luova leikki teemana valikoitui omasta kiinnostuksestamme, toimeksiantajan toiveesta sekä heille ajankohtaisesta aiheesta. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatuksen toimintaa, pedagogiikkaa, lainsäädäntöä, tietoa luovasta leikistä sekä vanhempien ja varhaiskasvattajien roolia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä internet-pohjaisia kyselylomakkeita, jotka olivat suunnattu erikseen molemmille kohderyhmille. Menetelmästä keskusteltiin avoimesti toimeksiantajan yhteyshenkilön kanssa, ja kyselylomakkeita koostettiin tiiviissä yhteistyössä.
Vastauksista voidaan päätellä, että kohderyhmien käsitykset luovasta leikistä ja sen merkittävyydestä oppimiselle ovat melko yhteneväiset. Molemmat kohderyhmät pitivät luovaa leikkiä merkittävänä lapsen kasvua ja kehitystä tukevana toimintamuotona. Tähän päätelmään tultiin kohderyhmien vastauksien analysoinnin perusteella. Analysointikohteita olivat muun muassa luovalle leikille varattava aika, siinä kehittyvät taidot, luova leikki vs. oppimishetket ja aikuisen rooli luovassa leikissä. Erityisesti avoimet kysymykset tuottivat kohderyhmien omia pohdintoja ja ajatuksia luovasta leikistä sekä sen merkittävyydestä.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä internet-pohjaisia kyselylomakkeita, jotka olivat suunnattu erikseen molemmille kohderyhmille. Menetelmästä keskusteltiin avoimesti toimeksiantajan yhteyshenkilön kanssa, ja kyselylomakkeita koostettiin tiiviissä yhteistyössä.
Vastauksista voidaan päätellä, että kohderyhmien käsitykset luovasta leikistä ja sen merkittävyydestä oppimiselle ovat melko yhteneväiset. Molemmat kohderyhmät pitivät luovaa leikkiä merkittävänä lapsen kasvua ja kehitystä tukevana toimintamuotona. Tähän päätelmään tultiin kohderyhmien vastauksien analysoinnin perusteella. Analysointikohteita olivat muun muassa luovalle leikille varattava aika, siinä kehittyvät taidot, luova leikki vs. oppimishetket ja aikuisen rooli luovassa leikissä. Erityisesti avoimet kysymykset tuottivat kohderyhmien omia pohdintoja ja ajatuksia luovasta leikistä sekä sen merkittävyydestä.