Sosiaalisten ominaisuuksien suunnittelu massiivimoninpeleihin
Joutsenvirta, Tuukka (2021)
Joutsenvirta, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192489
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisten ominaisuuksien merkitystä ja hyötyjä massiivimoninpeleissä. Työssä tarkasteltiin, kuinka sosiaaliset ominaisuudet ovat kehittyneet ensimmäisen ja toisen sukupolven massiivimoninpeleissä ja miten ne ovat muokanneet modernien pelien kehitystä. Lisäksi insinöörityössä kehitettiin sosiaalisia ominaisuuksia, kuten chat ja klaanit, Starbase-peliin ja tutkittiin kehityksen käytäntöjä ja prosesseja.
Pelisovellusten suunnittelu eroaa tyypillisestä ohjelmistokehityksestä huomattavasti, sillä pelin tavoitteena on käyttäjän kuormittamisen vähentämisen sijaan käyttäjän viihdyttäminen ja haastaminen. Pelien suunnittelu on laaja-alainen tehtävä, joka vaatii alan teknisen ymmärryksen lisäksi luovaa ajattelua pelin toimintojen sekä maailman ja tarinan luomisen osalta. Suunnittelijat voivat hyödyntää viitemateriaalin ja tehtävän tutkimuksen lisäksi heuristista lähestymistapaa, jossa suunnittelija toimii aiempien ratkaisujen ja osaamisen perusteella. Insinöörityössä tutkittiin suunnitteluprosessin vaiheita ja kuinka niitä voidaan parantaa suunnittelijan ja kehitystiimin kannalta.
Työssä tutkittiin, kuinka pelin ominaisuuksia voidaan rakentaa erilaisista rakennuselementeistä ja miten niistä tehdyt järjestelmät eroavat toisistaan. Yhdellä järjestelmällä tai ominaisuudella voidaan suunnittelussa tehdyillä ratkaisuilla saada käyttäjälle erilaisia käyttäjäkokemuksia. Suunnitteluprosesseja kehittämällä ohjesääntöjen ja pelin järjestelmien standardisoinnin avulla saatiin kehityksestä karsittua toistuvia tehtäviä.
Insinöörityössä todettiin sosiaalisten ominaisuuksien tärkeys massiivimoninpeleissä ja niiden tarpeen kasvu nykyajan pelien järjestelmissä. Ominaisuuksien kehitysprosesseja tutkimalla selvisi, että kehitystiimien kasvaessa standardisoidut ohjeet ja työkalut suunnittelijoille nopeuttavat ja helpottavat kehitysprosessia ja auttavat tehtävänhallinnassa. Näitä työkaluja ja menetelmiä käytettiin sosiaalisten ominaisuuksien kehitysprosessien parantamiseen Starbase-pelin kehityksessä.
Pelisovellusten suunnittelu eroaa tyypillisestä ohjelmistokehityksestä huomattavasti, sillä pelin tavoitteena on käyttäjän kuormittamisen vähentämisen sijaan käyttäjän viihdyttäminen ja haastaminen. Pelien suunnittelu on laaja-alainen tehtävä, joka vaatii alan teknisen ymmärryksen lisäksi luovaa ajattelua pelin toimintojen sekä maailman ja tarinan luomisen osalta. Suunnittelijat voivat hyödyntää viitemateriaalin ja tehtävän tutkimuksen lisäksi heuristista lähestymistapaa, jossa suunnittelija toimii aiempien ratkaisujen ja osaamisen perusteella. Insinöörityössä tutkittiin suunnitteluprosessin vaiheita ja kuinka niitä voidaan parantaa suunnittelijan ja kehitystiimin kannalta.
Työssä tutkittiin, kuinka pelin ominaisuuksia voidaan rakentaa erilaisista rakennuselementeistä ja miten niistä tehdyt järjestelmät eroavat toisistaan. Yhdellä järjestelmällä tai ominaisuudella voidaan suunnittelussa tehdyillä ratkaisuilla saada käyttäjälle erilaisia käyttäjäkokemuksia. Suunnitteluprosesseja kehittämällä ohjesääntöjen ja pelin järjestelmien standardisoinnin avulla saatiin kehityksestä karsittua toistuvia tehtäviä.
Insinöörityössä todettiin sosiaalisten ominaisuuksien tärkeys massiivimoninpeleissä ja niiden tarpeen kasvu nykyajan pelien järjestelmissä. Ominaisuuksien kehitysprosesseja tutkimalla selvisi, että kehitystiimien kasvaessa standardisoidut ohjeet ja työkalut suunnittelijoille nopeuttavat ja helpottavat kehitysprosessia ja auttavat tehtävänhallinnassa. Näitä työkaluja ja menetelmiä käytettiin sosiaalisten ominaisuuksien kehitysprosessien parantamiseen Starbase-pelin kehityksessä.