Työpajalla opitaan ja osataan: Työpajatoimintojen opinnollistaminen Monitaitoset ry:ssä
Laakkonen, Mervi (2021)
Laakkonen, Mervi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on kolmannen sektorin toimija Monitaitoset ry Pielavedeltä. Työ on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käynnistetään työpajatoimintojen opinnollistaminen pilottipajoilla ja laaditaan oppimisympäristöjen tunnistamisraportti. Tavoitteena tuoda käytäntöön toimintamalli, jolla laajennetaan tilaajan palveluntarjontaa sekä vastataan tehokkaammin nuorten koulutushaasteisiin.
Monitaitosilla on havaittu vuodesta toiseen samankaltaisuutta nuorten koulutushaasteissa. Pielaveden maantieteellinen sijainti, paikkakunnan opiskelumahdollisuudet sekä nuorten erityisen tuen tarve opiskeluissa ovat näistä yleisimpiä. Työpajalla näkyvät ne nuoret, jotka ovat keskeyttäneet opintonsa tai ovat vailla ammatillista koulutusta.
Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistuksen myötä, työpajojen asema on vahvistunut osaamisen hankkimisessa. Työpajat voivat auttaa hankkimaan puuttuvaa osaamista omassa ympäristössään ja tunnistaa opiskelijan kertynyttä osaamista. Uudistus on vahvistanut myös työpajojen ja oppilaitosten yhteistyötä. Tuleva oppivelvollisuuden laajeneminen vahvistaa työpajojen roolia ja asemaa entisestään.
Kehittämistyön menetelminä opinnäytetyössä on käytetty teoriatiedon hankintaa ja siihen syventymistä sekä benchmarkingia. Benchmarkingin avulla pyrittiin tutustumaan toisen organisaation toimintamalliin ja käytänteisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi raportti tunnistetuista oppimisympäristöistä. Raportti julkaistaan Monitaitoset ry:n kotisivuilla, josta se on vapaasti kaikkien löydettävissä ja luettavissa.
Monitaitosilla on havaittu vuodesta toiseen samankaltaisuutta nuorten koulutushaasteissa. Pielaveden maantieteellinen sijainti, paikkakunnan opiskelumahdollisuudet sekä nuorten erityisen tuen tarve opiskeluissa ovat näistä yleisimpiä. Työpajalla näkyvät ne nuoret, jotka ovat keskeyttäneet opintonsa tai ovat vailla ammatillista koulutusta.
Ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistuksen myötä, työpajojen asema on vahvistunut osaamisen hankkimisessa. Työpajat voivat auttaa hankkimaan puuttuvaa osaamista omassa ympäristössään ja tunnistaa opiskelijan kertynyttä osaamista. Uudistus on vahvistanut myös työpajojen ja oppilaitosten yhteistyötä. Tuleva oppivelvollisuuden laajeneminen vahvistaa työpajojen roolia ja asemaa entisestään.
Kehittämistyön menetelminä opinnäytetyössä on käytetty teoriatiedon hankintaa ja siihen syventymistä sekä benchmarkingia. Benchmarkingin avulla pyrittiin tutustumaan toisen organisaation toimintamalliin ja käytänteisiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi raportti tunnistetuista oppimisympäristöistä. Raportti julkaistaan Monitaitoset ry:n kotisivuilla, josta se on vapaasti kaikkien löydettävissä ja luettavissa.