Yhteisöjen tulolähdejaon lainsäädäntöhanke 2015–2019: Elinkeinoverotus yhteisömuodon perusteella
Räty, Kaj (2021)
Räty, Kaj
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172414
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pääministeri Juha Sipilän hallituksen toimikaudella 2015–2019 toteutetun yhteisöjen tulolähdejaon poiston lainsäädäntöhankkeen vaiheita ja siinä toteutettuja lakimuutoksia. Lakihankkeen lakimuutoksien tavoitteenasettelua tarkastellaan myös lainsäädäntötutkimuksen kautta. Lisäksi arvioidaan toteutuneiden lainsäädännön muutosten vaikutuksia yhteisöjen verotukseen.
Lainsäädäntöprosessissa annettua lopullista hallituksen esitystä eduskunnalle edelsi kolme esityksen kehitysversiota, joita kehitettiin mm. niistä lausuntokierroksilla saatujen asiantuntijalausuntojen pohjalta. Lopullinen hallituksen esitys eduskunnalle hyväksyttiin esitetyssä muodossaan vuoden 2019 alussa ja tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti siinä esitetyt lakimuutokset 15.3.2019.
Lakimuutosten tultua voimaan 1.1.2020, sovelletaan nyt osaan yhteisömuodoista elinkeinoverolakia niiden kaikkeen toimintaan, maataloutta lukuun ottamatta. Elinkeinotulolähteen varsinaiseksi elinkeinotoiminnaksi luetaan edelleen kuitenkin vain elinkeinotoiminnan tunnusmerkit täyttävä toiminta.
Käytännössä, aiemmin tuloverolain muun omaisuuden tulolähteessä verotettu elinkeinotoimintaan sisältymätön toiminta siirtyi uudistuksessa elinkeinoverolain alle - pääosiltaan elinkeinoverolakiin muodostettuun uuteen omaisuuslajiin, muu omaisuus. Muun omaisuuden verotus noudattaa pääsääntöisesti elinkeinoverolain yleisiä sääntöjä, lukuun ottamatta joitain rajoituksia tulonhankintaan liittymättömään omaisuuteen, avoimen ja kommandiittiyhtiön yhtiöosuuksiin sekä muiden kuin kiinteistöyhtiöiden osakkeisiin.
Pääosa tulolähdejaon poistossa tehdyistä lakimuutoksista tehtiin elinkeinoverolakiin. Näiden muutosten huomioimiseksi muissa laeissa, tehtiin joitain täydentäviä muutoksia tuloverolakiin, konserniavustuslakiin, varojenarvostuslakiin, asuintalovarauslakiin sekä lakiin kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta.
Toteutettu tulolähdejaon poisto mahdollisti aiemmin tuloverolain ja elinkeinoverolain alla erillään vahvistettujen ja vähennettyjen tappioiden yhdistämisen elinkeinoverolain alle ja vähentämisen vastaavista voitoista.
Tulolähdejaon poisto ei kaikilta osin poistanut tuloverolain ja elinkeinoverolain välillä vallinneita rajanveto-ongelmia, vaan siirsi ne osittain elinkeinoverolain sisälle, muun omaisuuden omaisuuslajin ja muiden omaisuuslajien välisiksi.
Lainsäädäntöprosessissa annettua lopullista hallituksen esitystä eduskunnalle edelsi kolme esityksen kehitysversiota, joita kehitettiin mm. niistä lausuntokierroksilla saatujen asiantuntijalausuntojen pohjalta. Lopullinen hallituksen esitys eduskunnalle hyväksyttiin esitetyssä muodossaan vuoden 2019 alussa ja tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti siinä esitetyt lakimuutokset 15.3.2019.
Lakimuutosten tultua voimaan 1.1.2020, sovelletaan nyt osaan yhteisömuodoista elinkeinoverolakia niiden kaikkeen toimintaan, maataloutta lukuun ottamatta. Elinkeinotulolähteen varsinaiseksi elinkeinotoiminnaksi luetaan edelleen kuitenkin vain elinkeinotoiminnan tunnusmerkit täyttävä toiminta.
Käytännössä, aiemmin tuloverolain muun omaisuuden tulolähteessä verotettu elinkeinotoimintaan sisältymätön toiminta siirtyi uudistuksessa elinkeinoverolain alle - pääosiltaan elinkeinoverolakiin muodostettuun uuteen omaisuuslajiin, muu omaisuus. Muun omaisuuden verotus noudattaa pääsääntöisesti elinkeinoverolain yleisiä sääntöjä, lukuun ottamatta joitain rajoituksia tulonhankintaan liittymättömään omaisuuteen, avoimen ja kommandiittiyhtiön yhtiöosuuksiin sekä muiden kuin kiinteistöyhtiöiden osakkeisiin.
Pääosa tulolähdejaon poistossa tehdyistä lakimuutoksista tehtiin elinkeinoverolakiin. Näiden muutosten huomioimiseksi muissa laeissa, tehtiin joitain täydentäviä muutoksia tuloverolakiin, konserniavustuslakiin, varojenarvostuslakiin, asuintalovarauslakiin sekä lakiin kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta.
Toteutettu tulolähdejaon poisto mahdollisti aiemmin tuloverolain ja elinkeinoverolain alla erillään vahvistettujen ja vähennettyjen tappioiden yhdistämisen elinkeinoverolain alle ja vähentämisen vastaavista voitoista.
Tulolähdejaon poisto ei kaikilta osin poistanut tuloverolain ja elinkeinoverolain välillä vallinneita rajanveto-ongelmia, vaan siirsi ne osittain elinkeinoverolain sisälle, muun omaisuuden omaisuuslajin ja muiden omaisuuslajien välisiksi.