Kokemuksia korona-ajan etäopetuksesta
Ala-Hiiro, Jussi; Junttila, Juha; Luonuansuu, Saija; Oinonen, Timo (2021)
Ala-Hiiro, Jussi
Junttila, Juha
Luonuansuu, Saija
Oinonen, Timo
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152318
Tiivistelmä
Tämän selvityksen taustalla on kirjoittajien mielenkiinto etäopetukseen liittyviä kokemuksia kohtaan sekä kiinnostus nostaa esille niin etäopetukseen liittyviä haasteita kuin hyviksi todettuja etäopetuskäytäntöjäkin. Selvitys perustuu kyselyyn, joka kohdistettiin rajatulle joukolle opettajia Oulun ja Kajaanin ammattikorkeakouluissa sekä Kainuun ammattiopistossa.
Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla ja lähetettiin yhteensä 88 tekniikan ja luonnonvara-alan opettajalle. Kysely sisälsi sekä numeerisia että avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin saamaa esiin keskeisiä etäopetukseen liittyviä aiheita ja kohdattuja ongelmia. Kyselyn keskimääräinen vastausprosentti oli 65 %.
Kyselyn vastauksista havaitaan, että etäopetuksen laadukkuus verrattuna lähiopetukseen herättää vastaajissa epäilyksiä. Vastaajista 50 % mielestä puolet opintojaksosta voi olla toteutettu etäopetuksena, jotta opetus on korkealaatuista. Vastauksista ilmenee etäopetuksen myös lisänneen työn kuormittavuutta yli puolella vastaajista. Tiimiopettajuuden lisääminen voisi olla mahdollisuus kuormituksen tasaamisessa. Kyselyn tulokset antavat kuitenkin viitteitä siitä, että etäopetus tulee pysymään osittain opetusmuotona myös koronatilanteen normalisoiduttua. Tätä näkemystä vahvistaa erityisesti se, että vain 9 % kyselyyn vastanneista ei pitäisi yhtään toteutustaan etäopetuksena tilanteen normalisoiduttua.
Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla ja lähetettiin yhteensä 88 tekniikan ja luonnonvara-alan opettajalle. Kysely sisälsi sekä numeerisia että avoimia kysymyksiä, joilla pyrittiin saamaa esiin keskeisiä etäopetukseen liittyviä aiheita ja kohdattuja ongelmia. Kyselyn keskimääräinen vastausprosentti oli 65 %.
Kyselyn vastauksista havaitaan, että etäopetuksen laadukkuus verrattuna lähiopetukseen herättää vastaajissa epäilyksiä. Vastaajista 50 % mielestä puolet opintojaksosta voi olla toteutettu etäopetuksena, jotta opetus on korkealaatuista. Vastauksista ilmenee etäopetuksen myös lisänneen työn kuormittavuutta yli puolella vastaajista. Tiimiopettajuuden lisääminen voisi olla mahdollisuus kuormituksen tasaamisessa. Kyselyn tulokset antavat kuitenkin viitteitä siitä, että etäopetus tulee pysymään osittain opetusmuotona myös koronatilanteen normalisoiduttua. Tätä näkemystä vahvistaa erityisesti se, että vain 9 % kyselyyn vastanneista ei pitäisi yhtään toteutustaan etäopetuksena tilanteen normalisoiduttua.