Instagramin hyödyntäminen kauneudenhoitoalan markkinoinnissa
Honkanen, Johanna (2021)
Honkanen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102132305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102132305
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tarkoituksena oli tutkia erilaisia tapoja markkinoida ilmaiseksi sosiaalisessa mediassa ja perehtyä Instagramin algoritmiin. Toimeksiantajayrityksenä toimii Hoitola Lämmin tupa, joka kauneudenhoitoalan yritys Rauman Lappissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Instagramissa enemmän näkyvyyttä toimeksiantajan yritykselle lisäämällä aktiivisuutta ja tavoitteellisella sisällöntuotolla. Toimeksiantajalla oli tarkoituksena käyttää Instagramia tulevaisuudessa enemmän markkinointikanavana.
Teoriaosassa lukijalle kerrotaan enemmän sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista Instagramissa ja Instagramin hyödyistä yritykselle. Teoriatiedot kerättiin kirjoista, aiheeseen liittyvistä artikkeleista, sekä verkkolähteistä.
Tutkimuksen toiminnallisessa osassa tehtiin taustatutkimusta ja selvitettiin toimeksiantajan Instagram-seuraajilta heidän mielenkiinnonkohteitaan ja mitä he haluaisivat tilillä nähdä. Taustatutkimuksessa benchmarkattiin muutamia kauneudenhoitoalan Instagram-tilejä, jonka pohjalta saatiin paljon erilaisia ajatuksia tulevasta sisällöstä. Kaiken tämän perusteella tehtiin julkaisusuunnitelma, joka toteutettiin toimeksiantajan tilillä kuukauden aikana.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja toimeksiantajan Instagram tilin seuraajat kasvoivat roimasti, sekä sisällöntuotannon avulla saatiin myytyä tuotteita ja toimeksiantaja sai uusia asiakkaita. Instagram markkinoinnista ja Instagramista opittiin niin teoriassa kuin käytännössä.
Instagram analytiikkaa seuraamalla toimeksiantaja saa myös paljon kallisarvoista tietoa julkaisuistaan ja tulevaisuutta varten.
Teoriaosassa lukijalle kerrotaan enemmän sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista Instagramissa ja Instagramin hyödyistä yritykselle. Teoriatiedot kerättiin kirjoista, aiheeseen liittyvistä artikkeleista, sekä verkkolähteistä.
Tutkimuksen toiminnallisessa osassa tehtiin taustatutkimusta ja selvitettiin toimeksiantajan Instagram-seuraajilta heidän mielenkiinnonkohteitaan ja mitä he haluaisivat tilillä nähdä. Taustatutkimuksessa benchmarkattiin muutamia kauneudenhoitoalan Instagram-tilejä, jonka pohjalta saatiin paljon erilaisia ajatuksia tulevasta sisällöstä. Kaiken tämän perusteella tehtiin julkaisusuunnitelma, joka toteutettiin toimeksiantajan tilillä kuukauden aikana.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja toimeksiantajan Instagram tilin seuraajat kasvoivat roimasti, sekä sisällöntuotannon avulla saatiin myytyä tuotteita ja toimeksiantaja sai uusia asiakkaita. Instagram markkinoinnista ja Instagramista opittiin niin teoriassa kuin käytännössä.
Instagram analytiikkaa seuraamalla toimeksiantaja saa myös paljon kallisarvoista tietoa julkaisuistaan ja tulevaisuutta varten.