Nuoren osallistaminen syrjäytymisen ehkäisemiseksi ryhmätoiminnan keinoin
Honkiniemi, Alice; Salonen, Mira (2021)
Honkiniemi, Alice
Salonen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102122286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102122286
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli yläkouluikäisen nuoren osallistaminen ryhmätoiminnan keinoin. Tavoitteenamme oli tarjota yläkouluikäiselle nuorelle mielekästä vapaa-ajan toimintaa osallisuuden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Nuorten kiinnostusta herättämällä voidaan lisätä nuorten osallisuuden kokemusta ja parhaimmillaan ehkäistä nuorten syrjäytymistä vapaa-ajan toiminnan avulla.
Ryhmätoiminnan ja ryhmäohjauksen toteuttamisen teoreettisena viitekehyksenä ja arvioinnin välineenä käytimme Tuckmanin kehittämää viiden vaiheen mallia, jossa ryhmän kehittymisen kulku etenee muodostumisvaiheesta kuohuntavaiheen kautta yhdenmukaisuusvaiheen, hedelmällisen yhteistyön ja toimivan yhteisöllisyyden vaiheeseen ja lopetusvaiheeseen. Teorian tarkoituksena oli antaa tukea ja vahvistusta ryhmäohjaajan roolillemme ryhmän vaihtuvissa kehitysvaiheissa.
Työn tilaajana oli Euran kunta. Ryhmään valittiin kymmenen nuorta (N=10), joista seitsemän (n=7) osallistui ryhmätoimintaan loppuun asti. Ryhmätoimintaa järjestettiin viisi kertaa viiden viikon ajan. Nuorten toiveet ryhmätoiminnan teemoista kerättiin kyselylomakkeen avulla. Teema-alueiksi valikoitui levyraati, hohtokeilaus, kynsienlaitto ja kampaukset, tilataide ja kokkailu sekä elokuvat.
Ryhmätoiminnan ja ryhmäohjauksen onnistumista ja mielekkyyttä arvioitiin keräämällä nuorilta (n=7) palautetta sekä suullisesti, että kirjallisen palautelomakkeen avulla. Palaute oli positiivista. Nuoret antoivat palautetta lyhyesti. Palautteen perusteella nuoret kokivat ryhmätoiminnan mielekkääksi. Nuoret olivat aktiivisia, ja innostuneisuus näkyi tekemiseen uppoutumisena. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että nuoret tarvitsevat vapaa-aikaansa ohjattua toimintaa, yksilöllistä huomiointia ja houkuttelua. Nuoret tarvitsevat joukkoon kuulumisen tunnetta. Nuorten osallistaminen on tärkeää väliinputoamisen ja syrjäytymisen ehkäisyä. The purpose of this practice–based thesis was to prevent social exclusion of a youth by way of group activities. Our mission included creating reasonable leisure activities for students of the upper comprehensive school to improve experience of social inclusion of the youth. Participating students by way of group activities aims in preventing social exclusion. Improving the experience of social inclusion and preventing social exclusion by way of a group activities can be done by arousing inter-est of the youth.
A conceptual framework in organizing these group activities was Tuckman's theory about five stages of team development. This model suggests that forming a group includes forming, storming, norming, performing and adjourning stages. The purpose of using this theory was to endorse our role in group guidance in these changing developmental phases.
The subscriber of this practice-based thesis was the municipality of Eura. The group size was originally ten participants (N=10) but seven participants (n=7) at the end of all group activities. Group activity was organized five times during a five week period. Wishes of the youth about the themes of group activities were collected by having a survey. Themes partially chosen by the youth included music-based activities, glow bowling, beauty activities, cooking and installation art and movies.
The success and reasonableness of the group activities were evaluated by collecting verbally and written feedback from the youth. The feedback was mainly positive. The feedback was sententious but still gave an impression about achieved complacency. The youth were active, and enthusiasm was visible during the activities. This project confirms that the youth need supervised leisure activities, personal recognition and an invitation. Social inclusion of the youth is essential in preventing social exclusion.
Ryhmätoiminnan ja ryhmäohjauksen toteuttamisen teoreettisena viitekehyksenä ja arvioinnin välineenä käytimme Tuckmanin kehittämää viiden vaiheen mallia, jossa ryhmän kehittymisen kulku etenee muodostumisvaiheesta kuohuntavaiheen kautta yhdenmukaisuusvaiheen, hedelmällisen yhteistyön ja toimivan yhteisöllisyyden vaiheeseen ja lopetusvaiheeseen. Teorian tarkoituksena oli antaa tukea ja vahvistusta ryhmäohjaajan roolillemme ryhmän vaihtuvissa kehitysvaiheissa.
Työn tilaajana oli Euran kunta. Ryhmään valittiin kymmenen nuorta (N=10), joista seitsemän (n=7) osallistui ryhmätoimintaan loppuun asti. Ryhmätoimintaa järjestettiin viisi kertaa viiden viikon ajan. Nuorten toiveet ryhmätoiminnan teemoista kerättiin kyselylomakkeen avulla. Teema-alueiksi valikoitui levyraati, hohtokeilaus, kynsienlaitto ja kampaukset, tilataide ja kokkailu sekä elokuvat.
Ryhmätoiminnan ja ryhmäohjauksen onnistumista ja mielekkyyttä arvioitiin keräämällä nuorilta (n=7) palautetta sekä suullisesti, että kirjallisen palautelomakkeen avulla. Palaute oli positiivista. Nuoret antoivat palautetta lyhyesti. Palautteen perusteella nuoret kokivat ryhmätoiminnan mielekkääksi. Nuoret olivat aktiivisia, ja innostuneisuus näkyi tekemiseen uppoutumisena. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että nuoret tarvitsevat vapaa-aikaansa ohjattua toimintaa, yksilöllistä huomiointia ja houkuttelua. Nuoret tarvitsevat joukkoon kuulumisen tunnetta. Nuorten osallistaminen on tärkeää väliinputoamisen ja syrjäytymisen ehkäisyä.
A conceptual framework in organizing these group activities was Tuckman's theory about five stages of team development. This model suggests that forming a group includes forming, storming, norming, performing and adjourning stages. The purpose of using this theory was to endorse our role in group guidance in these changing developmental phases.
The subscriber of this practice-based thesis was the municipality of Eura. The group size was originally ten participants (N=10) but seven participants (n=7) at the end of all group activities. Group activity was organized five times during a five week period. Wishes of the youth about the themes of group activities were collected by having a survey. Themes partially chosen by the youth included music-based activities, glow bowling, beauty activities, cooking and installation art and movies.
The success and reasonableness of the group activities were evaluated by collecting verbally and written feedback from the youth. The feedback was mainly positive. The feedback was sententious but still gave an impression about achieved complacency. The youth were active, and enthusiasm was visible during the activities. This project confirms that the youth need supervised leisure activities, personal recognition and an invitation. Social inclusion of the youth is essential in preventing social exclusion.