Pöytäroolipelaaminen striimauksen sisältönä
Kuhmonen, Manu; Poutanen, Santeri (2021)
Kuhmonen, Manu
Poutanen, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102150
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee roolipelaamista ja tarkemmin sen alalajia, pöytäroolipelaamista ja kuinka pelikertoja voidaan jakaa verkkoon suoratoistona, eli striimeinä. Opinnäytetyössä selvitetään pöytäroolipelaamisen livestriimausilmiötä ja tuotantokulttuuria sekä selvennetään, kuinka pöytäroolipelaaminen soveltuu striimauksen kohteeksi.
Ensin opinnäytetyössä käsitellään, mitä pöytäroolipelaaminen on. Sitten paneudutaan sen tärkeimpiin käsitteisiin ja kuinka tyypillisiä pöytäroolipelejä pelataan. Näiden perusteella työssä pohditaan haasteita, joita pöytäroolipelaaminen luonnostaan tuo striimien tuottamiseen. Tämä osion jälkeen käydään läpi striimauksen perusteita. Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa esitetään teoriaa tuottamisesta, striimi grafiikasta, videokuvauksesta, valaisusta ja äänityöstä. Lopuksi esitellään esimerkkipöytäroolipelistriimaus tuotannon avulla, kuinka aiemmin esitettyjä pöytäroolipelaamisen luomia haasteita voidaan ratkaista.
Opinnäytetyön tavoitteena ei ole luoda tarkkoja teknisiä määrittelyitä tai tuotannollisia normeja, joita roolipelistriimien tuottamisessa tulisi noudattaa, vaan tarjota laajempaa ymmärrystä pöytäroolipelistriimaamisen aihekokonaisuudesta. Tämän opinnäytetyön esimerkkien avulla lukija voi muodostaa omat johtopäätöksensä pöytäroolipelien striimaamiseen tarvittavista resursseista ja keinoista.
Ensin opinnäytetyössä käsitellään, mitä pöytäroolipelaaminen on. Sitten paneudutaan sen tärkeimpiin käsitteisiin ja kuinka tyypillisiä pöytäroolipelejä pelataan. Näiden perusteella työssä pohditaan haasteita, joita pöytäroolipelaaminen luonnostaan tuo striimien tuottamiseen. Tämä osion jälkeen käydään läpi striimauksen perusteita. Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa esitetään teoriaa tuottamisesta, striimi grafiikasta, videokuvauksesta, valaisusta ja äänityöstä. Lopuksi esitellään esimerkkipöytäroolipelistriimaus tuotannon avulla, kuinka aiemmin esitettyjä pöytäroolipelaamisen luomia haasteita voidaan ratkaista.
Opinnäytetyön tavoitteena ei ole luoda tarkkoja teknisiä määrittelyitä tai tuotannollisia normeja, joita roolipelistriimien tuottamisessa tulisi noudattaa, vaan tarjota laajempaa ymmärrystä pöytäroolipelistriimaamisen aihekokonaisuudesta. Tämän opinnäytetyön esimerkkien avulla lukija voi muodostaa omat johtopäätöksensä pöytäroolipelien striimaamiseen tarvittavista resursseista ja keinoista.