Kehityshankkeen tulosten mittaaminen
Hakola, Eelis (2021)
Hakola, Eelis
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082062
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 2. asteen valtakunnallisen lentokoneasentajakoulutuksen kehittämishankkeen tuloksia. Hankkeen tarkoitus oli kehittää koulutuksen järjestäjien yhteisiä toimintamalleja. Hanke alkoi vuonna 2019 ja päättyy lentokoneasentajakoulutuksen osalta kesäkuussa 2021. Hankkeessa on mukana kaikki Suomen lentokoneasentajakoulutusta järjestävät koulutuksen järjestäjät ja sitä rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutkimustyössä määritettiin tavoitteiden mukaiset mittarit, jolla hankkeen tuloksia tarkasteltiin. Hankkeen tuloksia tarkasteltiin hankkeen parissa toimineiden henkilöiden , työelämän sekä opiskelijoiden osalta. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimus- sekä analyysimenetelmiä, kyselytutkimuksen muodossa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi mittarit, jolla hankeen tuloksia tarkasteltiin. Luotettavimmin
tarkasteltiin hankkeen parissa toimineiden henkilöiden mielipidettä hankkeen onnistumisesta, sekä opiskelijakyselyn tuloksia. Toimintamallien hyödyllisyyttä kartoittaneessa kyselyssä vastausten jakauma koulutuksen järjestäjien kesken oli heikko, sekä vastausten hajonta suurta.
Hankkeen parissa toimineiden henkilöiden kokemusten ja opiskelijakyselyn välillä ei voitu
havaita merkittävää syy-seuraussuhdetta. Hankkeen parissa toimineet henkilöt kokivat
yleisesti hankkeen onnistuneen tavoitteessaan. Tuloksista kävi ilmi koulutuksen järjestäjien
erilaiset painotukset hankkeen eri osa-alueilla. Opiskelijat pitivät hankkeen aikana kehitettyjä osa-alueita hyvin oppimistaan tukevina. Lisäksi opintoihin kuuluvia käytännönharjoituksia pidettiin oppimisen kannalta hyödyllisinä.
Tutkimustyössä määritettiin tavoitteiden mukaiset mittarit, jolla hankkeen tuloksia tarkasteltiin. Hankkeen tuloksia tarkasteltiin hankkeen parissa toimineiden henkilöiden , työelämän sekä opiskelijoiden osalta. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimus- sekä analyysimenetelmiä, kyselytutkimuksen muodossa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi mittarit, jolla hankeen tuloksia tarkasteltiin. Luotettavimmin
tarkasteltiin hankkeen parissa toimineiden henkilöiden mielipidettä hankkeen onnistumisesta, sekä opiskelijakyselyn tuloksia. Toimintamallien hyödyllisyyttä kartoittaneessa kyselyssä vastausten jakauma koulutuksen järjestäjien kesken oli heikko, sekä vastausten hajonta suurta.
Hankkeen parissa toimineiden henkilöiden kokemusten ja opiskelijakyselyn välillä ei voitu
havaita merkittävää syy-seuraussuhdetta. Hankkeen parissa toimineet henkilöt kokivat
yleisesti hankkeen onnistuneen tavoitteessaan. Tuloksista kävi ilmi koulutuksen järjestäjien
erilaiset painotukset hankkeen eri osa-alueilla. Opiskelijat pitivät hankkeen aikana kehitettyjä osa-alueita hyvin oppimistaan tukevina. Lisäksi opintoihin kuuluvia käytännönharjoituksia pidettiin oppimisen kannalta hyödyllisinä.