Ruokahävikin vähentäminen : käyttäjäkeskeisellä kehittämisellä kohti resurssiviisautta
Grönlund, Satu (2021)
Grönlund, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082058
Tiivistelmä
Resurssiviisaus ja kestävä kehitys ovat merkittäviä globaaleja megatrendejä, ja niillä on mittava vaikutus myös organisaatioiden strategisiin prioriteetteihin. Ruokaan ja ruuan tuottamiseen liittyy pitkä arvoketju. Ruokahävikissä puolestaan kiteytyy kaikki arvoketjussa hukkaan heitetty aika sekä resurssit. Ruokahävikin minimointi onkin yksi tärkeä keino, jonka avulla voidaan vaikuttaa koko ruokatuotannon arvoketjuun. Ruokahävikkiin liittyy myös suurta säästöpotentiaalia. Ruokahävikkimäärien vähenemiseen voidaan vaikuttaa monin eri keinoin, esimerkiksi tehostamalla organisaation prosesseja, osaamisen kehittämisellä sekä järkevöittämällä ja määrittämällä tekemistä. Oikea, faktaan perustuva ja läpinäkyvä tieto on ensimmäinen askel kohti ymmärrystä ja samalla tärkeimpiä keinoja tiellä tuloksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena palvelumuotoilun menetelmin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli ruokahävikkiin liittyvän prosessin käyttäjälähtöinen kehittäminen. Tavoitteeksi asetettiin uusi konsepti, jonka tulisi vastata ruokahävikkimäärien keräämiseen, raportointiin sekä analysointiin liittyviin haasteisiin sekä samalla lisätä digitaalista läpinäkyvyyttä.
Kehittämishankkeen monivaiheisen tekemisen aikana tutustuttiin vaihtoehtoisiin ratkaisuihin ja edettiin yhden konseptin kanssa pilotointivaiheeseen. Kehittämishanke rajattiin päättyväksi pilotoinnin jälkeisiin suosituksiin. Pilotoinnin aikaisten kokemuksien perustella voitiin suositella organisaatiolle yhtä ratkaisuvaihtoehtoa käyttöön otettavaksi menetelmäksi. Valitulla konseptilla ei saavutettu aivan kaikkia tavoiteltuja ominaisuuksia, mutta ratkaisua voidaan kuvailla organisaatiolle ja siellä työskenteleville ihmisille hyvin soveltuvaksi kompromissiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena palvelumuotoilun menetelmin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli ruokahävikkiin liittyvän prosessin käyttäjälähtöinen kehittäminen. Tavoitteeksi asetettiin uusi konsepti, jonka tulisi vastata ruokahävikkimäärien keräämiseen, raportointiin sekä analysointiin liittyviin haasteisiin sekä samalla lisätä digitaalista läpinäkyvyyttä.
Kehittämishankkeen monivaiheisen tekemisen aikana tutustuttiin vaihtoehtoisiin ratkaisuihin ja edettiin yhden konseptin kanssa pilotointivaiheeseen. Kehittämishanke rajattiin päättyväksi pilotoinnin jälkeisiin suosituksiin. Pilotoinnin aikaisten kokemuksien perustella voitiin suositella organisaatiolle yhtä ratkaisuvaihtoehtoa käyttöön otettavaksi menetelmäksi. Valitulla konseptilla ei saavutettu aivan kaikkia tavoiteltuja ominaisuuksia, mutta ratkaisua voidaan kuvailla organisaatiolle ja siellä työskenteleville ihmisille hyvin soveltuvaksi kompromissiksi.