"En tiedä tarpeeksi osallistuakseni.": Luovi Helsingin opiskelijakunnan hallituksen toiminnan kehittäminen
Tuominen, Katariina (2021)
Tuominen, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää erityisammattiopisto Luovi Helsingin opiskelijakunnan hallituksen toimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia keinoja miten motivoida erityisen ja vaativan erityisen tuen opiskelijoita toimintaan mukaan ja miten itseohjautuvuutta toteutetaan niin, että ohjaajien resurssit riittäisivät toiminnan ohjaamiseen.
Erityisammattiopisto Luovi Helsingissä opiskelijakunnan hallituksen toiminta on kutistunut vuosien aikana ja toiminta on ollut keskeytyneenä keväästä 2020 saakka. Toiminnassa haasteena on ollut opiskelijoiden heikko sitoutuminen toimintaan, työelämäjaksojen vaikutus toiminnan jatkuvuudessa ja ohjaajien pieni resurssi toiminnan ohjaamisessa. Opiskelijakunnan hallituksen toiminnalla on ollut iso rooli muun muassa yhteisöllisyyden luomisessa, esimerkiksi erilaisten tapahtumien muodossa.
Opinnäytetyön tietoperustana toimivat motivaation, itseohjautuvuuden, osallisuuden ja vaikuttamisen käsitteet. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin sisäistä benchmarkingia, teemahaastatteluita ja lomakekyselyä. Sisäisen benchmarkingin avulla tutkittiin hallitustoiminnan tilaa ja toimintamallleja muualla Luovissa. Teemahaastatteluiden avulla kartoitettiin aikaisemmin mukana olleiden opiskelijoiden näkemystä Luovi Helsingin hallitustoiminnasta ja lomakehaastattelun avulla karoitettiin nykyisten opiskelijoiden motivaatiota ja kiinnostusta hallitustoimintaa kohtaan.
Tutkimustuloksissa korostui opiskelijoiden vähäinen tieto opiskelijakunnan hallituksen toiminnasta. Toiminnan jatkuvuuden kannalta on olleellista myös löytää toimintaan mukaan aidosti kiinnostuneet ja motivoituneet opiskelijat. Toiminnassa ohjaajien toimiminen tukihenkilönä mahdollistaa opiskelijoiden itseohjautuvuuden, mutta samalla tarjoaa tarvittavan tuen. Tiedon ja viestinnän lisääminen toiminnassa tukee kokonaisvaltaisen osallisuuden toteutumisen ensiaskeleita.
Opinnäytetyön tuotoksena Luovi Helsingin opiskelijakunnan hallituksen toiminta käynnistettiin uudelleen.
Erityisammattiopisto Luovi Helsingissä opiskelijakunnan hallituksen toiminta on kutistunut vuosien aikana ja toiminta on ollut keskeytyneenä keväästä 2020 saakka. Toiminnassa haasteena on ollut opiskelijoiden heikko sitoutuminen toimintaan, työelämäjaksojen vaikutus toiminnan jatkuvuudessa ja ohjaajien pieni resurssi toiminnan ohjaamisessa. Opiskelijakunnan hallituksen toiminnalla on ollut iso rooli muun muassa yhteisöllisyyden luomisessa, esimerkiksi erilaisten tapahtumien muodossa.
Opinnäytetyön tietoperustana toimivat motivaation, itseohjautuvuuden, osallisuuden ja vaikuttamisen käsitteet. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin sisäistä benchmarkingia, teemahaastatteluita ja lomakekyselyä. Sisäisen benchmarkingin avulla tutkittiin hallitustoiminnan tilaa ja toimintamallleja muualla Luovissa. Teemahaastatteluiden avulla kartoitettiin aikaisemmin mukana olleiden opiskelijoiden näkemystä Luovi Helsingin hallitustoiminnasta ja lomakehaastattelun avulla karoitettiin nykyisten opiskelijoiden motivaatiota ja kiinnostusta hallitustoimintaa kohtaan.
Tutkimustuloksissa korostui opiskelijoiden vähäinen tieto opiskelijakunnan hallituksen toiminnasta. Toiminnan jatkuvuuden kannalta on olleellista myös löytää toimintaan mukaan aidosti kiinnostuneet ja motivoituneet opiskelijat. Toiminnassa ohjaajien toimiminen tukihenkilönä mahdollistaa opiskelijoiden itseohjautuvuuden, mutta samalla tarjoaa tarvittavan tuen. Tiedon ja viestinnän lisääminen toiminnassa tukee kokonaisvaltaisen osallisuuden toteutumisen ensiaskeleita.
Opinnäytetyön tuotoksena Luovi Helsingin opiskelijakunnan hallituksen toiminta käynnistettiin uudelleen.