Firstbeat LifeTM –mobiilisovelluksen käyttöönoton käyttäjätestauksen analyysi
Etula, Janika (2021)
Etula, Janika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102082038
Tiivistelmä
Käytettävyydellä on erilaisia määritelmiä. ISO 9241-11 –standardissa käytettävyys määritellään vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tyydyttävyyden kautta. Jakob Nielsenin määrittämän käytettävyyden viisi komponenttia ovat opittavuus, muistettavuus, tehokkuus, virheettömyys ja miellyttävyys. Hyvä käytettävyys tuo tuotteelle, palvelulle tai sovellukselle kilpailuetua kasvavilla markkinoilla. Huono käytettävyys näkyy yrityksen taloudessa ja menetetyissä asiakkaissa.
Tutkimus toteutettiin Firstbeat Technologies Oy:lle. Tutkimuksen kohteena oli uusi Firstbeat Life- palvelu ja tavoitteena oli selvittää Firstbeat Life –mobiilisovelluksen käyttöönoton onnistumista ja käytettävyyttä, sekä kartoittaa esiintyviä käytettävyysongelmia ja teknisiä rajoitteita. Tutkimus toteutettiin yrityksen sisäisenä tutkimuksena moderoituna käyttäjätestinä. Tulosten keräämiseen käytettiin operaattoreiden havaintoja ja haastatteluja.
Tutkimuksen tuloksena havaittuihin käytettävyysongelmiin tehtiin muutoksia sovellukseen paremman käytettävyyden tason saavuttamiseksi. Lisäksi esitettiin vielä toteutettavissa olevia muutosehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin sovelluksen kehityksen alkuvaiheessa, mikä toi haasteita ja enemmän löydöksiä tutkimuksen aikana. Tutkimukseen osallistuneilla käyttäjillä oli kiinnostusta sovellusta kohtaan ja sovelluksen käytölle nähtiin potentiaalia.
Tutkimus toteutettiin Firstbeat Technologies Oy:lle. Tutkimuksen kohteena oli uusi Firstbeat Life- palvelu ja tavoitteena oli selvittää Firstbeat Life –mobiilisovelluksen käyttöönoton onnistumista ja käytettävyyttä, sekä kartoittaa esiintyviä käytettävyysongelmia ja teknisiä rajoitteita. Tutkimus toteutettiin yrityksen sisäisenä tutkimuksena moderoituna käyttäjätestinä. Tulosten keräämiseen käytettiin operaattoreiden havaintoja ja haastatteluja.
Tutkimuksen tuloksena havaittuihin käytettävyysongelmiin tehtiin muutoksia sovellukseen paremman käytettävyyden tason saavuttamiseksi. Lisäksi esitettiin vielä toteutettavissa olevia muutosehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin sovelluksen kehityksen alkuvaiheessa, mikä toi haasteita ja enemmän löydöksiä tutkimuksen aikana. Tutkimukseen osallistuneilla käyttäjillä oli kiinnostusta sovellusta kohtaan ja sovelluksen käytölle nähtiin potentiaalia.