PELIKEHITYKSEN VAIHEET JA VAHINKOMALLINNUKSEN TOTEUTTAMINEN
Pennanen, Mika (2021)
Pennanen, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yksinkertainen autopeli ja selvittää, miten peliin
toteutetaan vahinkomallinnus. Pelin kohdealusta on PC. Tavoitteena on myös käydä läpi
pelikehityksen vaiheita sekä tämän hetken suosittuja verkkojulkaisualustoja.
Selvitän teoriaosuudessa yleisesti, mistä vaiheista pelinkehitys koostuu, sekä tutkin eri
verkkojulkaisualustoja. Kehittämäni pelin vaiheisiin kuuluu 3D-mallin luominen autosta
sekä auton toiminnallisuuksien toteuttaminen Unity-pelimoottorissa. Käyn läpi, kuinka
auton ulkomuoto saadaan mallinnettua ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, jotta autoon voidaan toteuttaa vahinkomallinnus. Esittelen Unity-pelimoottoria yleisesti ja käyn
sen toiminnallisuuksia läpi tarkemmin niiltä osin kuin kehitettävä peli sitä vaatii.
Vahinkomallinnuksen avulla pelistä tuli realistisempi sekä pelikokemuksesta mukavampi.
Vahinkomallinnuksen sai luotua muutamaa pelimoottorin komponenttia hyödyntämällä.
Näiden komponenttien sisäisten arvojen säätäminen kohdilleen vaati kuitenkin tarkkuutta. The aim of this thesis is to develop a simple gar game and to find out how damage modeling is implemented in the game. The target platform of the game is PC. The goal is
also to go through the stages of game development as well as the currently popular
online publishing platforms. In the theoretical part, I find out in general what the stages of game development consist of, and I study different online publishing platforms. The stages of the game I development include creating a 3D model of the car and implementing the car’s functionalities in the Unity game engine. I will go through how the car’s appearance can be modeled and what must be considered for damage modeling to be carried out on the car. I will introduce the Unity game engine in general and go through its functionalities in more detail insofar as the game to be developed requires it.
With the help of damage modeling, the game become more realistic and the game experience more comfortable. Damage modeling was created using a few game engine components. However, adjusting the internal values of these components in place required precision.
toteutetaan vahinkomallinnus. Pelin kohdealusta on PC. Tavoitteena on myös käydä läpi
pelikehityksen vaiheita sekä tämän hetken suosittuja verkkojulkaisualustoja.
Selvitän teoriaosuudessa yleisesti, mistä vaiheista pelinkehitys koostuu, sekä tutkin eri
verkkojulkaisualustoja. Kehittämäni pelin vaiheisiin kuuluu 3D-mallin luominen autosta
sekä auton toiminnallisuuksien toteuttaminen Unity-pelimoottorissa. Käyn läpi, kuinka
auton ulkomuoto saadaan mallinnettua ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, jotta autoon voidaan toteuttaa vahinkomallinnus. Esittelen Unity-pelimoottoria yleisesti ja käyn
sen toiminnallisuuksia läpi tarkemmin niiltä osin kuin kehitettävä peli sitä vaatii.
Vahinkomallinnuksen avulla pelistä tuli realistisempi sekä pelikokemuksesta mukavampi.
Vahinkomallinnuksen sai luotua muutamaa pelimoottorin komponenttia hyödyntämällä.
Näiden komponenttien sisäisten arvojen säätäminen kohdilleen vaati kuitenkin tarkkuutta.
also to go through the stages of game development as well as the currently popular
online publishing platforms. In the theoretical part, I find out in general what the stages of game development consist of, and I study different online publishing platforms. The stages of the game I development include creating a 3D model of the car and implementing the car’s functionalities in the Unity game engine. I will go through how the car’s appearance can be modeled and what must be considered for damage modeling to be carried out on the car. I will introduce the Unity game engine in general and go through its functionalities in more detail insofar as the game to be developed requires it.
With the help of damage modeling, the game become more realistic and the game experience more comfortable. Damage modeling was created using a few game engine components. However, adjusting the internal values of these components in place required precision.