Lönsamhet för mikroföretag att investera i nätbutik
Nyström, Emil (2021)
Nyström, Emil
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102031883
Tiivistelmä
Digitalisaation seurauksena sähköiset kaupat ovat lisääntyneet viime vuosina ja suuret yritykset hallitsevat tätä markkinaa. Kilpailu on kovaa, kun kuluttajilla on käytettävissään lähes rajaton tuotemäärä. Monet mikroyritykset pitävät internetiä yritystensä uhkana. Kuinka he selviävät, kun kuluttajat valitsevat verkkokaupan myymälänsä sijaan? Seurauksena monet liiketilat ovat nykyään tyhjiä. Onko sähköinen kaupankäynti suuri uhka mikroyrityksille vai onko se mahdollisuus, jota yrittäjät eivät näe?
Tässä työssä tarkasteltiin verkkokauppaan tehdyn sijoituksen kannattavuutta keskittyen mikroyrityksiin. Verkkokaupan rakentamiseen on olemassa erilaisia mahdollisuuksia riippuen yrityksen koosta. Suuret yritykset voivat sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja verkkokaupan rakentamiseen, mikä ei ole mahdollista pienille vähittäiskaupan yrityksille. Pienille vähittäiskaupan yrityksille on kutienkin myös halvempia vaihtoehtoja. Mitkä ovat verkkokaupan rakentamisen ja ylläpidon kustannukset tällaiselle vaihtoehdolle?
Kustannusten ja kannattavimman vaihtoehdon selvittämiseksi on analysoitava erilaisia vaihtoehtoja. Koska monet vaihtoehdot on räätälöity yrityksille, vertailuanalyysiyritys toimii mallina koko työn ajan. Verkkokaupan valinnassa otetaan huomioon yrityksen koko, tuotemäärä, toiveet sekä odotukset liittyen verkkokaupan hankintaan. Yritys jakaa myös omat kokemuksensa verkkokaupan valitsemisesta. Kun valinta on tehty ja kannattavin sekä sopivin vaihtoehto on löydetty, kustannukset analysoidaan ja myynti ennustetaan. Kattaako myynti sijoituksen vai eikö sijoitus ole kannattavaa?
Tässä työssä tarkasteltiin verkkokauppaan tehdyn sijoituksen kannattavuutta keskittyen mikroyrityksiin. Verkkokaupan rakentamiseen on olemassa erilaisia mahdollisuuksia riippuen yrityksen koosta. Suuret yritykset voivat sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja verkkokaupan rakentamiseen, mikä ei ole mahdollista pienille vähittäiskaupan yrityksille. Pienille vähittäiskaupan yrityksille on kutienkin myös halvempia vaihtoehtoja. Mitkä ovat verkkokaupan rakentamisen ja ylläpidon kustannukset tällaiselle vaihtoehdolle?
Kustannusten ja kannattavimman vaihtoehdon selvittämiseksi on analysoitava erilaisia vaihtoehtoja. Koska monet vaihtoehdot on räätälöity yrityksille, vertailuanalyysiyritys toimii mallina koko työn ajan. Verkkokaupan valinnassa otetaan huomioon yrityksen koko, tuotemäärä, toiveet sekä odotukset liittyen verkkokaupan hankintaan. Yritys jakaa myös omat kokemuksensa verkkokaupan valitsemisesta. Kun valinta on tehty ja kannattavin sekä sopivin vaihtoehto on löydetty, kustannukset analysoidaan ja myynti ennustetaan. Kattaako myynti sijoituksen vai eikö sijoitus ole kannattavaa?