"Miten olla hyvä kaveri?" : Kaveritaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa elokuvaprojektin avulla
Pölkki, Susanna; Tuohimaa, Terhi (2021)
Pölkki, Susanna
Tuohimaa, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021819
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme syntyi toimeksiantajan esille tuomasta tarpeesta. Päiväkodin henkilökunta ja lasten vanhemmat olivat kokeneet kaveritaitojen käsittelylle ja kehittämiselle tarvetta. Toimeksiantajaksi saimme Touhula Lipporannan, jonka kanssa yhteistyössä toteutimme opinnäytetyön toiminnallisen osuuden eli elokuvaprojektin.
Opinnäytetyön lyhyen aikavälin tavoitteena oli projektityöskentelyn avulla tuottaa yhdessä lasten kanssa elokuva. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena oli projektityöskentelyn avulla tukea lasten kaveritaitojen kehittymistä. Tarkoituksena oli toteuttaa yhteistyössä lasten kanssa elokuva-projekti, jonka eri vaiheissa huomioidaan lasten osallisuus. Tarkoituksena oli myös pedagogisen dokumentoinnin avulla tuoda näkyväksi projektin eri vaiheet.
Tietoperustassa on käsitelty kaveritaitoja ja projektityöskentelyä varhaiskasvatuksessa aiheeseen sopivan kirjallisuuden, varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaavien asiakirjojen, varhaiskasvatuslain sekä muun materiaalin avulla.
Projektin tuloksena valmistui lasten kanssa yhdessä toteutettu elokuva. Opinnäytetyön idea tärkeän aiheen käsittelystä elokuvaprojektin avulla soveltuu hyvin käytettäväksi varhaiskasvatuksessa. Työntekijät voivat hyödyntää ideaa omassa työssään ja soveltaa sitä haluamallaan tavalla. Lyhyen aikavälin tavoitteeseen pääsimme hyvin. Pitkän aikavälin tavoitetta on hankala arvioida näin lyhyen projektin aikana, mutta lasten vanhemmilta sekä yhteistyöpäiväkodin henkilökunnalta saamamme palautteen perusteella lasten kaveritaidot ovat kehittyneet projektin aikana. Kehitettävää elokuvaprojektin toteuttamisessa huomasimme muun muassa ajankäytössä ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Aikaa projektin toteuttamiseen olisi tarvinnut paljon enem-män, kuin mitä meillä oli käytössä. Teknologialaitteita olisi pitänyt olla käytössämme enemmän, jotta pedagoginen dokumentointi kuvaamalla työskentelyä olisi onnistunut samalla, kun elokuvaa kuvattiin.
Opinnäytetyön lyhyen aikavälin tavoitteena oli projektityöskentelyn avulla tuottaa yhdessä lasten kanssa elokuva. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena oli projektityöskentelyn avulla tukea lasten kaveritaitojen kehittymistä. Tarkoituksena oli toteuttaa yhteistyössä lasten kanssa elokuva-projekti, jonka eri vaiheissa huomioidaan lasten osallisuus. Tarkoituksena oli myös pedagogisen dokumentoinnin avulla tuoda näkyväksi projektin eri vaiheet.
Tietoperustassa on käsitelty kaveritaitoja ja projektityöskentelyä varhaiskasvatuksessa aiheeseen sopivan kirjallisuuden, varhaiskasvatuksen toimintaa ohjaavien asiakirjojen, varhaiskasvatuslain sekä muun materiaalin avulla.
Projektin tuloksena valmistui lasten kanssa yhdessä toteutettu elokuva. Opinnäytetyön idea tärkeän aiheen käsittelystä elokuvaprojektin avulla soveltuu hyvin käytettäväksi varhaiskasvatuksessa. Työntekijät voivat hyödyntää ideaa omassa työssään ja soveltaa sitä haluamallaan tavalla. Lyhyen aikavälin tavoitteeseen pääsimme hyvin. Pitkän aikavälin tavoitetta on hankala arvioida näin lyhyen projektin aikana, mutta lasten vanhemmilta sekä yhteistyöpäiväkodin henkilökunnalta saamamme palautteen perusteella lasten kaveritaidot ovat kehittyneet projektin aikana. Kehitettävää elokuvaprojektin toteuttamisessa huomasimme muun muassa ajankäytössä ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Aikaa projektin toteuttamiseen olisi tarvinnut paljon enem-män, kuin mitä meillä oli käytössä. Teknologialaitteita olisi pitänyt olla käytössämme enemmän, jotta pedagoginen dokumentointi kuvaamalla työskentelyä olisi onnistunut samalla, kun elokuvaa kuvattiin.