Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien kehittäminen edellyttää opiskelijoiden aktiivista osallisuutta ja kokonaisvaltaista tilannekartoitusta
Rusanen, Tiina; Halonen, Laura (2021)
Rusanen, Tiina
Halonen, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021807
Tiivistelmä
Lain mukaan oppilaitoksilla tulee olla tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat, joiden laadintaprosessissa tulee varmistaa henkilöstön ja opiskelijoiden osallisuus. Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa kehitettiin osallisuutta tukeva työpajamalli, jonka avulla voidaan kartoittaa monipuolisesti opiskelijoiden, henkilökunnan ja sidosryhmien näkemyksiä oppilaitoksen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen ja edistämisen tilasta. Tässä artikkelissa esitellään työpajan toteuttamisen toimintaperiaatteet. Käytännön pilotoinnin perusteella työpajojen avulla saadaan ajankohtaista tilannetietoa eri kohderyhmiltä, ne mahdollistavat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön näkyväksi tekemisen, osallisuuden kokemukset sekä uusien henkilöiden innostamisen asian äärelle.