Borgå polisstations personals uppfattning om arbetsplatsutbildningen i vägtrafiklagsförnyelsen : en fenomenografisk undersökning om polismäns uppfattning om arbetsplatsutbildningen i den förnyade vägtrafiklagen.
Ström, Michael; von Frenckell, Teodora (2021)
Ström, Michael
von Frenckell, Teodora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011799
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning är att undersöka om ordningspolisen vid Borgå polisstation upplever att arbetsplatsutbildningen i den förnyade vägtrafiklagen har varit tillräcklig. Även personalens uppfattning om undervisningsspråket påverkar inlärningen ifall det inte är den studerandes modersmål har undersökts samt om distansundervisning upplevs vara lika lärorik som närundervisning.
I undersökningens resultat framkommer det att arbetsplatsutbildningen vid polis-inrättningen kan anses ha varit tillräcklig för att skapa de förutsättningar som krävs vid trafikrelaterade tjänsteuppdrag inom polisen. Språket visar sig inte hindra eller försvåra inlärningen ifall språkkunskapen hos lärande är på modersmålsnivå. Interaktionen visade sig vara den främsta utmaningen i jämförelse mellan distansstudier och närstudier.
För att uppnå syftet med vår undersökning har vi använt oss av en fenomenografisk och hermeneutisk forskningsansats. Motiveringen kring valet av forskningsansats är att undersökningen baserar sig på uppfattningar och tolkning. Materialet för undersökningen samlades in genom intervjuer av fem ordningspoliser som arbetar i Borgå. Informanterna har valts ut till intervjuerna så att bakgrundsfaktorerna stöder våra forskningsfrågor. Det insamlade materialet som antecknats vid intervjuerna och som via grovtranskribering lagts till textform presenteras som citat i resultatkapitlet.
I undersökningens resultat framkommer det att arbetsplatsutbildningen vid polis-inrättningen kan anses ha varit tillräcklig för att skapa de förutsättningar som krävs vid trafikrelaterade tjänsteuppdrag inom polisen. Språket visar sig inte hindra eller försvåra inlärningen ifall språkkunskapen hos lärande är på modersmålsnivå. Interaktionen visade sig vara den främsta utmaningen i jämförelse mellan distansstudier och närstudier.
För att uppnå syftet med vår undersökning har vi använt oss av en fenomenografisk och hermeneutisk forskningsansats. Motiveringen kring valet av forskningsansats är att undersökningen baserar sig på uppfattningar och tolkning. Materialet för undersökningen samlades in genom intervjuer av fem ordningspoliser som arbetar i Borgå. Informanterna har valts ut till intervjuerna så att bakgrundsfaktorerna stöder våra forskningsfrågor. Det insamlade materialet som antecknats vid intervjuerna och som via grovtranskribering lagts till textform presenteras som citat i resultatkapitlet.