Sosiaalisen median vaikutus koulun yhteisöllisyyteen ja oppilaan osallisuuteen Tampereen yläkouluissa
Pikkarainen, Johanna; Pärssinen, Ossi (2020)
Pikkarainen, Johanna
Pärssinen, Ossi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa yläkouluikäisten oppilaiden sosiaalisen median käytöstä sekä tuoda näkyvämmäksi sitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa koulussa vallitseviin vuorovaikutussuhteisiin ja koulun arkeen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teettää yläkouluikäisille verkossa tehtävä kysely, jossa kartoitetaan sosiaalisen median käyttöä ja sosiaalista mediaa suhteessa oppilaan osallisuuteen sekä koulun yhteisöllisyyteen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake oli suurimmalta osin strukturoitu, eli kysymyksille oli annettu valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselylomakkeen 31 kohdasta neljä oli avoimia kysymyksiä. Tulosten analysointivaiheessa avoimien kysymyksien vastaukset analysoitiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Tutkimus toteutettiin neljässä eri Tampereen yläkoulussa kevään ja syksyn 2020 aikana. Kyselylomakkeeseen vastasi 110 yläkoululaista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sosiaalinen media aiheuttaa kahtiajakoa oppilaiden välillä: osa käyttää sosiaalista mediaa paljon, osa vain vähän. Kahtiajako näkyi myös siinä, kuinka sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan: paljon käyttävät huomasivat enemmän hyviä puolia ja vähemmän käyttävät huomasivat enemmän negatiivisia puolia sosiaalisen median vaikutuksista sekä koulun että luokan ilmapiiriin. Tutkimustulokset osoittivat myös, että sosiaalisella medialla on vaikutus oppilaan osallisuuteen. Sosiaalisen media kautta on helpompi tutustua paremmin sekä luokkakavereihin että muihin koulun oppilaisiin. Sosiaalinen media on yhteinen keskusteluväylä ja väline päästä perille ajankohtaisista asioista. Tutkimustuloksista käy ilmi, että sosiaalisen median koetaan lisäävän yhteisöllisyyttä koulumaailmassa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake oli suurimmalta osin strukturoitu, eli kysymyksille oli annettu valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselylomakkeen 31 kohdasta neljä oli avoimia kysymyksiä. Tulosten analysointivaiheessa avoimien kysymyksien vastaukset analysoitiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Tutkimus toteutettiin neljässä eri Tampereen yläkoulussa kevään ja syksyn 2020 aikana. Kyselylomakkeeseen vastasi 110 yläkoululaista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sosiaalinen media aiheuttaa kahtiajakoa oppilaiden välillä: osa käyttää sosiaalista mediaa paljon, osa vain vähän. Kahtiajako näkyi myös siinä, kuinka sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan: paljon käyttävät huomasivat enemmän hyviä puolia ja vähemmän käyttävät huomasivat enemmän negatiivisia puolia sosiaalisen median vaikutuksista sekä koulun että luokan ilmapiiriin. Tutkimustulokset osoittivat myös, että sosiaalisella medialla on vaikutus oppilaan osallisuuteen. Sosiaalisen media kautta on helpompi tutustua paremmin sekä luokkakavereihin että muihin koulun oppilaisiin. Sosiaalinen media on yhteinen keskusteluväylä ja väline päästä perille ajankohtaisista asioista. Tutkimustuloksista käy ilmi, että sosiaalisen median koetaan lisäävän yhteisöllisyyttä koulumaailmassa.