Ulkoisen käyttökokemustoiminnan kehittäminen Loviisan voimalaitoksella
Jyrkkämäki, Jere (2021)
Jyrkkämäki, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011746
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Fortum Power and Heat Oy:lle, Loviisan voimalaitokselle. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka ulkoista käyttökokemustoimintaa voitaisiin kehittää.
Ulkoisen käyttökokemustoiminnan tavoitteena on ehkäistä ydinturvallisuutta ja tuotantoa uhkaavia tapahtumia muualta kuin Loviisan voimalaitokselta saatavilla opeilla. Loviisan voimalaitokselle tulee muista ydinvoimalaitoksista tiedoksi käyttötapahtumia, jotka seulonnan jälkeen mahdollisesti viedään tiedoksi muille ryhmille. Ulkoista käyttökokemustoimintaa kehittämällä voitaisiin nostaa vuodessa seulottavien ulkoisten käyttötapahtumien määrää sekä parantaa niiden hyödynnettävyyttä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Loviisan voimalaitoksen organisaation eri ryhmien edustajia ja käyttökokemustoimintaryhmän käyttökokemusasiantuntijoita. Haastatteluissa pyrittiin keräämään näkemyksiä ulkoisesta käyttökokemustoiminnasta ja sen kehittämisestä. Käyttökokemusasiantuntijoita haastattelemalla saatiin kehitysehdotuksia ulkoisen käyttökokemustoiminnan menettelyiden parantamiseksi.
Ulkoisen käyttökokemustoiminnan ja erityisesti ulkoisten käyttötapahtumien käsittelyprosessin kehittämiseksi nousi esiin useita kehitysideoita, joita käsitellään tässä työssä. Kehitysideat vaikuttavat järkeviltä, ja ne ovat pääasiassa toteuttamiskelpoisia.
Ulkoisen käyttökokemustoiminnan tavoitteena on ehkäistä ydinturvallisuutta ja tuotantoa uhkaavia tapahtumia muualta kuin Loviisan voimalaitokselta saatavilla opeilla. Loviisan voimalaitokselle tulee muista ydinvoimalaitoksista tiedoksi käyttötapahtumia, jotka seulonnan jälkeen mahdollisesti viedään tiedoksi muille ryhmille. Ulkoista käyttökokemustoimintaa kehittämällä voitaisiin nostaa vuodessa seulottavien ulkoisten käyttötapahtumien määrää sekä parantaa niiden hyödynnettävyyttä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla Loviisan voimalaitoksen organisaation eri ryhmien edustajia ja käyttökokemustoimintaryhmän käyttökokemusasiantuntijoita. Haastatteluissa pyrittiin keräämään näkemyksiä ulkoisesta käyttökokemustoiminnasta ja sen kehittämisestä. Käyttökokemusasiantuntijoita haastattelemalla saatiin kehitysehdotuksia ulkoisen käyttökokemustoiminnan menettelyiden parantamiseksi.
Ulkoisen käyttökokemustoiminnan ja erityisesti ulkoisten käyttötapahtumien käsittelyprosessin kehittämiseksi nousi esiin useita kehitysideoita, joita käsitellään tässä työssä. Kehitysideat vaikuttavat järkeviltä, ja ne ovat pääasiassa toteuttamiskelpoisia.