Kohdeyrityksen keittiön kannattavuus ja sen parantaminen
Heiskanen, Tuulia (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101311735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101311735
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kohdeyrityksen keittiön kannattavuuden nykytila ja pohdittiin, miten kannattavuutta voitaisiin parantaa. Keittiön kannattavuus oli ollut jo joitain vuosia kyseenalaista, ja jopa keittiön tuottamien ravitsemuspalveluiden ulkoistamista pohdittiin. Tutkimuksen aineisto saatiin kohdeyrityksen talousosaston tilinpäätösraporteista sekä käyttämällä havainnointia ja haastattelemalla yrityksen talousosaston ja keittiön työntekijöitä. Tutkimuksessa päätettiin käyttää vuoden 2019 tilinpäätöstietoja, ja niitä myös vertailtiin vuosien 2017-2018 tilinpäätöstietoihin.
Tutkimuksen teoriaosioissa käsiteltiin yrityksen kannattavuuteen liittyvää teoriaa aloittaen yritystoiminnan tuotoista ja kustannuksista, ja jatkaen yritystoiminnan kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Myös toiminnanohjausjärjestelmien merkitystä ravitsemuspalvelujen tuottajille käsiteltiin. Tutkimuksen empiriaosiossa käsiteltiin teoriaosion taustatietojen perusteella kohdeyrityksen keittiön kannattavuutta ja sen parantamismahdollisuuksia. Tilikauden tiedot muutettiin analysoitaviin ja vertailtaviin muotoihin asettamalla ne yleisesti käytössä oleviin kannattavuuden mittareihin, ja vertaamalla niitä toimialan vastaaviin lukuihin. Havainnointi- ja haastattelutiedot litteroitiin tekstimuotoon ja analysoitiin. Tutkimuksen kannattavuuden parantamista tutkivassa osiossa laskettiin herkkyysanalyysien avulla myyntihintojen korottamisen ja myyntimäärien lisäämisen mahdolliset vaikutuksen keittiön kannattavuuteen. Myös keittiölle hankitun, mutta käyttämättä jääneen toiminnanohjausjärjestelmän mahdollisen käyttöönoton tuomia positiivia vaikutuksia keittiön kannattavuuteen laskettiin ja pohdittiin, miten se tehostaisi keittiön arjen toimintaa. Keittiön toiminnan todettiin tuottaneen hyvin vähän voittoa vuonna 2019, mutta tilikauden pieni tulos oli selitettävissä suurien poistoerien vaikutuksella. Tutkimuksen lopuksi kannattavuuden laskettiin olevan noususuhdanteinen seuraavina vuosina.
Tutkimuksen teoriaosioissa käsiteltiin yrityksen kannattavuuteen liittyvää teoriaa aloittaen yritystoiminnan tuotoista ja kustannuksista, ja jatkaen yritystoiminnan kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Myös toiminnanohjausjärjestelmien merkitystä ravitsemuspalvelujen tuottajille käsiteltiin. Tutkimuksen empiriaosiossa käsiteltiin teoriaosion taustatietojen perusteella kohdeyrityksen keittiön kannattavuutta ja sen parantamismahdollisuuksia. Tilikauden tiedot muutettiin analysoitaviin ja vertailtaviin muotoihin asettamalla ne yleisesti käytössä oleviin kannattavuuden mittareihin, ja vertaamalla niitä toimialan vastaaviin lukuihin. Havainnointi- ja haastattelutiedot litteroitiin tekstimuotoon ja analysoitiin. Tutkimuksen kannattavuuden parantamista tutkivassa osiossa laskettiin herkkyysanalyysien avulla myyntihintojen korottamisen ja myyntimäärien lisäämisen mahdolliset vaikutuksen keittiön kannattavuuteen. Myös keittiölle hankitun, mutta käyttämättä jääneen toiminnanohjausjärjestelmän mahdollisen käyttöönoton tuomia positiivia vaikutuksia keittiön kannattavuuteen laskettiin ja pohdittiin, miten se tehostaisi keittiön arjen toimintaa. Keittiön toiminnan todettiin tuottaneen hyvin vähän voittoa vuonna 2019, mutta tilikauden pieni tulos oli selitettävissä suurien poistoerien vaikutuksella. Tutkimuksen lopuksi kannattavuuden laskettiin olevan noususuhdanteinen seuraavina vuosina.