ASP-tilin hyödyntäminen osana nuorten säästämistä: Kuinka kehittää ASP-tilin markkinointia
Laaksonen, Juuso (2021)
Laaksonen, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101301718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101301718
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana toimi Etelä-Hämeen Osuuspankki. Opinnäytetyön tarkoituksena oli havaita keinoja, joiden avulla vuoropuhelu pankin ja nuorten välillä voisi olla entistä ketterämpää, jotta nuorten tietoisuus pankin tarjoamista palveluista, erityisesti ASP-tilistä voisi kasvaa. ASP-tili on ensiasuntoa ostaville nuorille tarkoitettu säästötili, johon säästämällä 10 % asunnon hinnasta, pankki voi myöntää asiakkaalle valtion takaaman lainan.
Työn tavoitteena oli löytää vastauksia tutkimuskysymyksiin, mitä kanavia nuoret suosivat markkinoinnin kannalta, kuinka tietoisia nuoret ovat ASP-tilistä sekä kuinka kiinnostavaksi he asuntosäästämisen kokevat. Vastauksia kysymyksiin kerättiin Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla ja haastattelemalla Etelä-Hämeen Osuuspankin työntekijöitä. Koska tarkoituksena oli löytää suurempia yhteneviä näkemyksiä, työ toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena.
Kyselyyn vastasi yhteensä 47 opiskelijaa, joten tuloksista ei voida vetää yleistyksiä, vaan ne ovat enemmän suuntaa antavia. Kuitenkin pankin virkailijoiden näkemykset olivat hyvin samassa linjassa opiskelijoiden vastausten kanssa sekä vertailu teemasta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin tukevat vastausten paikkansa pitävyyttä.
Tulokset osoittivat, että 68% vastanneista oli jo aiemmin kuullut ASP-säästämisestä, mutta vain puolella heistä oli ASP-tili käytössään. Vaikka tietoisuus on aiemmista vuosista kasvanut nuorten keskuudessa ja myönnettyjen ASP-lainojen kanta kasvanut, on pankeilla edelleen syytä kiinnittää huomiota sen mainostamiseen. Tietämyksen kasvamisen ohella tulisi myös panostaa siihen, että nuoret saataisiin aloittamaan säästäminen. Tietoa nuoret mieluiten keräisivät pankin palveluista sosiaalisen median mainosten kautta. Mieluisammaksi tavaksi asioida pankin kanssa koettiin konttorilla käynti, joten sovellusten ja verkkoneuvottelujen kehittyessä, paikan päällä asiointi säilynee tulevaisuudessakin.
Työn tavoitteena oli löytää vastauksia tutkimuskysymyksiin, mitä kanavia nuoret suosivat markkinoinnin kannalta, kuinka tietoisia nuoret ovat ASP-tilistä sekä kuinka kiinnostavaksi he asuntosäästämisen kokevat. Vastauksia kysymyksiin kerättiin Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla ja haastattelemalla Etelä-Hämeen Osuuspankin työntekijöitä. Koska tarkoituksena oli löytää suurempia yhteneviä näkemyksiä, työ toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena.
Kyselyyn vastasi yhteensä 47 opiskelijaa, joten tuloksista ei voida vetää yleistyksiä, vaan ne ovat enemmän suuntaa antavia. Kuitenkin pankin virkailijoiden näkemykset olivat hyvin samassa linjassa opiskelijoiden vastausten kanssa sekä vertailu teemasta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin tukevat vastausten paikkansa pitävyyttä.
Tulokset osoittivat, että 68% vastanneista oli jo aiemmin kuullut ASP-säästämisestä, mutta vain puolella heistä oli ASP-tili käytössään. Vaikka tietoisuus on aiemmista vuosista kasvanut nuorten keskuudessa ja myönnettyjen ASP-lainojen kanta kasvanut, on pankeilla edelleen syytä kiinnittää huomiota sen mainostamiseen. Tietämyksen kasvamisen ohella tulisi myös panostaa siihen, että nuoret saataisiin aloittamaan säästäminen. Tietoa nuoret mieluiten keräisivät pankin palveluista sosiaalisen median mainosten kautta. Mieluisammaksi tavaksi asioida pankin kanssa koettiin konttorilla käynti, joten sovellusten ja verkkoneuvottelujen kehittyessä, paikan päällä asiointi säilynee tulevaisuudessakin.