VIIKONLOPPURIPPIKOULU VERKKOON: Rippikoulun oppimistilanteet Seppo-pelillä Ruokolahden seurakunnassa
Rinne, Johanna; Saikko, Eeva-Leena; Silván, Taina (2021)
Rinne, Johanna
Saikko, Eeva-Leena
Silván, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101291708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101291708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa yhdessä yhteistyökumppanin Ruokolahden seurakunnan kanssa Rippikoulusuunnitelma 2017:n mukainen viikonloppurippikoulun opetuskokonaisuus kahdelle rippikouluryhmälle. Opinnäytetyössä kehitettiin viikonloppurippikoulun oppimistilanteet Seppo-pelialustalle. Pelialustalla toteutuneiden oppimistilanteiden tarkoituksena oli saavuttaa kristinuskon peruskysymyksistä sama oppimistaso, joka saavutettaisiin viikonloppurippikoulussa.
Opinnäytetyöhön kehitettiin palautekysely. Palautekyselyn avulla kartoitettiin, kuinka rippikoululaiset kokivat rippikouluopetuksen Seppo-pelillä ja suosittelevatko he tämän kaltaista opetustapaa käytettäväksi tulevaisuudessa. Palautekysely toteutettiin puolistrukturoitujen kysymysten avulla ryhmähaastattelutilanteissa päivärippikoulujen aloitusten yhteydessä. Aineisto litteroitiin ja aineiston sisällön analyysillä saatiin tulokset.
Palautekyselyn haastattelujen perusteella nuoret pitivät opetustapaa pääsääntöisesti hyvänä. Mobiilipelillä opiskeltaessa tosin ei luoda uusia ystävyyssuhteita. Seppoa voi käyttää osana rippikoululeirin opetuksia. Vastauksien perusteella Seppo opetusvideoiden tulee olla lyhyitä ja suuria tehtäviä tulee välttää. Käyttömukavuutta saadaan pilkkomalla tehtävät pieniin kokonaisuuksiin. Pelin toivottiin oleva koko ajan auki, jotta kesken jääneet vastaukset eivät katoa.
Seppo-pelialustaa tullaan käyttämään Ruokolahden seurakunnan rippikouluopetuksen osana tulevaisuudessakin. Diakonian opetus tullaan toteuttamaan Seppopelillä. Mikäli koronatilanne jatkuu sellaisena, että yli kahdenkymmenen ihmisen kokoontumiset ovat kiellettyjä, myös viikonloppurippikoulujen oppimistilanteet toteutetaan Seppo-pelillä huomioiden palautekyselyn palautteet.
Opinnäytetyöhön kehitettiin palautekysely. Palautekyselyn avulla kartoitettiin, kuinka rippikoululaiset kokivat rippikouluopetuksen Seppo-pelillä ja suosittelevatko he tämän kaltaista opetustapaa käytettäväksi tulevaisuudessa. Palautekysely toteutettiin puolistrukturoitujen kysymysten avulla ryhmähaastattelutilanteissa päivärippikoulujen aloitusten yhteydessä. Aineisto litteroitiin ja aineiston sisällön analyysillä saatiin tulokset.
Palautekyselyn haastattelujen perusteella nuoret pitivät opetustapaa pääsääntöisesti hyvänä. Mobiilipelillä opiskeltaessa tosin ei luoda uusia ystävyyssuhteita. Seppoa voi käyttää osana rippikoululeirin opetuksia. Vastauksien perusteella Seppo opetusvideoiden tulee olla lyhyitä ja suuria tehtäviä tulee välttää. Käyttömukavuutta saadaan pilkkomalla tehtävät pieniin kokonaisuuksiin. Pelin toivottiin oleva koko ajan auki, jotta kesken jääneet vastaukset eivät katoa.
Seppo-pelialustaa tullaan käyttämään Ruokolahden seurakunnan rippikouluopetuksen osana tulevaisuudessakin. Diakonian opetus tullaan toteuttamaan Seppopelillä. Mikäli koronatilanne jatkuu sellaisena, että yli kahdenkymmenen ihmisen kokoontumiset ovat kiellettyjä, myös viikonloppurippikoulujen oppimistilanteet toteutetaan Seppo-pelillä huomioiden palautekyselyn palautteet.