HALO Avoin Ateljee – AR-teknologia kulttuuri- ja museotyön tukena
Hopeakoski, Jaana (2021)
Hopeakoski, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281644
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus on kehittää kunnallista kulttuuri- ja museotyötä uudistuvan AR-teknologian avulla. Hankkeeni taustalla on digitalisaation murros, jonka myötä lähes kaikilla suomalaisilla on käytössään oma älylaite. Älylaitteet mahdollistavat uudenlaisen kulttuuriviestinnän esimerkiksi AR-teknologian eli lisätyn todellisuuden avulla.
Hankkeessa kehitettiin HALO Avoin Ateljee –mobiilielämys, jossa voi tutustua Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön kuuluneen kuvataiteilija Pekka Halosen (1865–1933) valikoituihin teoksiin. Lisäksi selvitin, mitä AR-teknologian mahdollistamia ominaisuuksia HALOon voisi tuoda jatkossa lisää.
Työssäni määrittelen AR-teknologian tärkeimpiä käsitteitä, sillä alan ymmärtäminen vaatii sen käsitteiden ymmärtämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytin konstruktiivista tutkimusotetta. Aineistonhankintamenetelminä olivat vertailuanalyysi eli benchmarking sekä työpaja ja kysely. Testasin käyttäjien mielipiteitä konstruktiosta eli HALO-AR-mobiilielämyksestä verkkokyselyn avulla. Samalla selvitin heidän kiinnostustaan erilaisiin uusiin AR-elementteihin.
Kulttuuri sopii AR-sovellusten sisällöksi ja sovellusten kehittämisessä vaaditaan eri alojen ammattilaisten yhteistyötä. Tein kahdeksan ehdotusta AR-sovellusten sisältöelementeiksi. Työni tuloksia voidaan soveltaa minkä tahansa AR-sovelluksen suunnittelun apuna ja siten kulttuurikohteiden sekä museoiden palvelujen elävöittämisessä sekä matkailun edistämisessä.
Kehittämishanke toteutettiin vuonna 2020.
HALO Avoin Ateljee: https://webar.arilyn.com/halosenniemi/
Hankkeessa kehitettiin HALO Avoin Ateljee –mobiilielämys, jossa voi tutustua Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön kuuluneen kuvataiteilija Pekka Halosen (1865–1933) valikoituihin teoksiin. Lisäksi selvitin, mitä AR-teknologian mahdollistamia ominaisuuksia HALOon voisi tuoda jatkossa lisää.
Työssäni määrittelen AR-teknologian tärkeimpiä käsitteitä, sillä alan ymmärtäminen vaatii sen käsitteiden ymmärtämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytin konstruktiivista tutkimusotetta. Aineistonhankintamenetelminä olivat vertailuanalyysi eli benchmarking sekä työpaja ja kysely. Testasin käyttäjien mielipiteitä konstruktiosta eli HALO-AR-mobiilielämyksestä verkkokyselyn avulla. Samalla selvitin heidän kiinnostustaan erilaisiin uusiin AR-elementteihin.
Kulttuuri sopii AR-sovellusten sisällöksi ja sovellusten kehittämisessä vaaditaan eri alojen ammattilaisten yhteistyötä. Tein kahdeksan ehdotusta AR-sovellusten sisältöelementeiksi. Työni tuloksia voidaan soveltaa minkä tahansa AR-sovelluksen suunnittelun apuna ja siten kulttuurikohteiden sekä museoiden palvelujen elävöittämisessä sekä matkailun edistämisessä.
Kehittämishanke toteutettiin vuonna 2020.
HALO Avoin Ateljee: https://webar.arilyn.com/halosenniemi/