Kampanjasivun suunnittelu, muotoilu ja toteutus
Paatsama, Anniina (2021)
Paatsama, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261560
Tiivistelmä
Internetin käyttö on kasvanut jatkuvasti ja tällä hetkellä Suomen aikuisväestöstä suurin osa käyttää internetiä päivittäin. Samalla erilaisten verkkosivujen hyödyntäminen on
muotoutunut kiinteäksi osaksi modernia liiketoimintaa. Vuoden 2020 aikana levinnyt
globaali Covid-19 pandemia on vain lisännyt tarvetta tuottaa sisältöä ja mainostaa
liiketoimintaa verkossa, tai jopa siirtää koko liiketoiminta verkkoon. Verkkosivut toteuttavat
erilaisia tehtäviä ja niitä laaditaan tarpeen mukaan ja personoidaan yhä enemmän. Osa
laadukasta verkkosivusuunnittelua on tunnistaa, minkälainen verkkosivu tarvitaan, ja mitä
sillä halutaan saavuttaa. Verkkosivun suunnitteluun vaikuttaa tavoitteiden lisäksi työkalut ja menetelmät, joita sivun tekemiseksi käytetään.
Työssä suunnitellaan ja tehdään kampanjasivu toimeksiantajalle. Kampanjasivu on yksi
monista verkkosivujen muodoista ja niitä käytetään yhä useammin markkinointikampanjan
tukena. Kampanjasivu on ytimekäs, usein yksisivuinen laskeutumissivu, joka tähtää
tarkasti määritellyn tavoitteen saavuttamiseen. Prosessin tueksi syvennytään digitaaliseen
muotoiluun, kuten hahmopsykologian lakeihin, typografiaan ja väriteoriaan. Lisäksi osana
modernia design-prosessia käydään läpi dataan perustuvaa työskentelytapaa. Työn
tavoitteena on tehdä ammattimainen ja ytimekäs kampanjasivu. Huomioitavaa on, että
tässä työssä esitettävää teoriaa voidaan hyödyntää monien erilaisten verkkosivujen
tekemisen taustalla, eikä se rajoitu vain kampanjasivun tekemiseen.
muotoutunut kiinteäksi osaksi modernia liiketoimintaa. Vuoden 2020 aikana levinnyt
globaali Covid-19 pandemia on vain lisännyt tarvetta tuottaa sisältöä ja mainostaa
liiketoimintaa verkossa, tai jopa siirtää koko liiketoiminta verkkoon. Verkkosivut toteuttavat
erilaisia tehtäviä ja niitä laaditaan tarpeen mukaan ja personoidaan yhä enemmän. Osa
laadukasta verkkosivusuunnittelua on tunnistaa, minkälainen verkkosivu tarvitaan, ja mitä
sillä halutaan saavuttaa. Verkkosivun suunnitteluun vaikuttaa tavoitteiden lisäksi työkalut ja menetelmät, joita sivun tekemiseksi käytetään.
Työssä suunnitellaan ja tehdään kampanjasivu toimeksiantajalle. Kampanjasivu on yksi
monista verkkosivujen muodoista ja niitä käytetään yhä useammin markkinointikampanjan
tukena. Kampanjasivu on ytimekäs, usein yksisivuinen laskeutumissivu, joka tähtää
tarkasti määritellyn tavoitteen saavuttamiseen. Prosessin tueksi syvennytään digitaaliseen
muotoiluun, kuten hahmopsykologian lakeihin, typografiaan ja väriteoriaan. Lisäksi osana
modernia design-prosessia käydään läpi dataan perustuvaa työskentelytapaa. Työn
tavoitteena on tehdä ammattimainen ja ytimekäs kampanjasivu. Huomioitavaa on, että
tässä työssä esitettävää teoriaa voidaan hyödyntää monien erilaisten verkkosivujen
tekemisen taustalla, eikä se rajoitu vain kampanjasivun tekemiseen.