Asuntokaupasta asiakkuuteen : jälkimarkkinointi kiinteistönvälitysalalla
Varjonen, Pauliina (2021)
Varjonen, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261526
Tiivistelmä
Kiinteistönvälitysalalla sekä asiakassuhde että ostopolku päättyvät perinteisesti asuntokauppaan. Jälkimarkkinoinnin tavoitteena on saada välittäjä tai välitysliike pysymään asiakkaan mielessä, jotta asunnon myynnin ollessa jälleen ajankohtaista asiakas käyttäisi samaa välittäjää uudelleen. Jälkimarkkinoinnin tavoitteena on myös ylläpitää asiakassuhdetta, jotta asiakas olisi valmis suosittelemaan välittäjää tai välitysliikettä omalle lähipiirilleen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten jälkimarkkinoinnin avulla voidaan parantaa asiakaspalvelua sekä pidentää asiakkaiden ostopolkuja kiinteistönvälitysalalla. Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi kiinteistönvälitysalan erityispiirteitä asiakkuuksien, ostopolkujen sekä markkinoinnin näkökannalta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös jälkimarkkinointisuunnitelman rakennetta sekä jälkimarkkinointioppaan suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön toinen tavoite oli luoda jälkimarkkinointiopas, jota kiinteistönvälitysalalla toimivat välitysliikkeet sekä välittäjät voivat hyödyntää markkinoinnissa.
Opinnäytetyön liitteenä olevan oppaan toteuttamisessa on hyödynnetty opinnäytetyön teoriaosiossa läpikäytyjä asioita sekä kiinteistönvälittäjille toteutettua haastattelua. Opas on pyritty pitämään mahdollisimman yksinkertaisena huomioiden oppaaan kohderyhmä. Tavoitteena oli luoda oppaasta mahdollisimman helppo työkalu jälkimarkkinoinnista kiinnostuneelle välittäjälle. Oppaan tavoitteena on herättää välittäjien kiinnostus jälkimarkkinointia kohtaan sekä olla apuna jälkimarkkinoinnin toteuttamisessa. In the real estate industry, the customer relationship and the customer journey traditionally ends with the housing transaction. The goal of postmarketing is to extend the customer journey from the sales event onwards. The aim is to get the customer to use the same real estate agent or real estate firm when the sale of the apartment is topical again. The goal is also to maintain a customer relationship so that the customer is willing to recommend the real estate agent or the real estate firm to their own close circle.
The aim of this thesis is to show how postmarketing can be used to improve customer service and prolong customers journeys in the real estate industry. The theoretical part looks into the special features of the real estate industry from the point of view of customer relationships, customer journeys and marketing. The theoretical part also reviews the structure and the stages of the aftermarket plan. In the functional part of the thesis, a postmarketing guide is created.
In the implementation of the attached guide the issues from the theory and the interview conducted for real estate agents are utilized. The guide is kept as simple as possible to make it as easy a tool as possible when planning postmarketing. The aim of the guide is to arouse the interest of intermediaries in postmarketing and to help in the implementation of postmarketing.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten jälkimarkkinoinnin avulla voidaan parantaa asiakaspalvelua sekä pidentää asiakkaiden ostopolkuja kiinteistönvälitysalalla. Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi kiinteistönvälitysalan erityispiirteitä asiakkuuksien, ostopolkujen sekä markkinoinnin näkökannalta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös jälkimarkkinointisuunnitelman rakennetta sekä jälkimarkkinointioppaan suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön toinen tavoite oli luoda jälkimarkkinointiopas, jota kiinteistönvälitysalalla toimivat välitysliikkeet sekä välittäjät voivat hyödyntää markkinoinnissa.
Opinnäytetyön liitteenä olevan oppaan toteuttamisessa on hyödynnetty opinnäytetyön teoriaosiossa läpikäytyjä asioita sekä kiinteistönvälittäjille toteutettua haastattelua. Opas on pyritty pitämään mahdollisimman yksinkertaisena huomioiden oppaaan kohderyhmä. Tavoitteena oli luoda oppaasta mahdollisimman helppo työkalu jälkimarkkinoinnista kiinnostuneelle välittäjälle. Oppaan tavoitteena on herättää välittäjien kiinnostus jälkimarkkinointia kohtaan sekä olla apuna jälkimarkkinoinnin toteuttamisessa.
The aim of this thesis is to show how postmarketing can be used to improve customer service and prolong customers journeys in the real estate industry. The theoretical part looks into the special features of the real estate industry from the point of view of customer relationships, customer journeys and marketing. The theoretical part also reviews the structure and the stages of the aftermarket plan. In the functional part of the thesis, a postmarketing guide is created.
In the implementation of the attached guide the issues from the theory and the interview conducted for real estate agents are utilized. The guide is kept as simple as possible to make it as easy a tool as possible when planning postmarketing. The aim of the guide is to arouse the interest of intermediaries in postmarketing and to help in the implementation of postmarketing.