UUDEN LIIKEIDEAN ANALYSOINTI, TARKENTAMINEN JA MÄÄRITTÄMINEN KYSELYTUTKIMUKSEN AVULLA
Rasinmäki, Kyösti (2021)
Rasinmäki, Kyösti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden liikeidean testaus ja sen tarkentaminen käyttäen hyväksi liiketoimintasuunnitelman teoriaa, analysointimenetelmiä, kyselytutkimusta ja segmentointia. Liikeidean testaus voidaan jakaa neljään pääkohtaan: liiketoimintamallin ideointiin, osaamisen ja ympäristön kartoitukseen, liikeidean kartoitukseen sekä tarkennettuun liikeideaan.
Liiketoimintamallin ideoinnissa käytin hyväksi Business Model Canvas -menetelmää sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta strukturoidulla kyselylomakkeella asiakassegmentointiin. Kyselytutkimuksella kartoitin kotiin tuotavien palvelujen nykytilannetta sekä kiinnostuneisuutta saada kaikki kotiin tarvittavat palvelut yhden palvelupisteen kautta. SWOT-analyysin avulla tarkastelin yhtä aikaa sekä omia tekijöitä että ulkopuolisia voimia. Kaikilla vaiheilla oli tarkoitus vahvistaa liikeideaa sekä löytää sille oikea asiakassegmentti ja tätä parhaiten palvelevat palvelut.
Opinnäytetyö täytti sille asetetun tavoitteen, ja liikeidea sai vahvistusta kyselytutkimuksen vastausten perusteella. Suurin osa vastaajista oli valmis ostamaan tarvittavat palvelut kotiin ja mielellään yhdestä pisteestä ikähaarukasta huolimatta.
Liiketoimintamallin ideoinnissa käytin hyväksi Business Model Canvas -menetelmää sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta strukturoidulla kyselylomakkeella asiakassegmentointiin. Kyselytutkimuksella kartoitin kotiin tuotavien palvelujen nykytilannetta sekä kiinnostuneisuutta saada kaikki kotiin tarvittavat palvelut yhden palvelupisteen kautta. SWOT-analyysin avulla tarkastelin yhtä aikaa sekä omia tekijöitä että ulkopuolisia voimia. Kaikilla vaiheilla oli tarkoitus vahvistaa liikeideaa sekä löytää sille oikea asiakassegmentti ja tätä parhaiten palvelevat palvelut.
Opinnäytetyö täytti sille asetetun tavoitteen, ja liikeidea sai vahvistusta kyselytutkimuksen vastausten perusteella. Suurin osa vastaajista oli valmis ostamaan tarvittavat palvelut kotiin ja mielellään yhdestä pisteestä ikähaarukasta huolimatta.